8 ígéretes SEO Trend 2021-re

A Google évente többször is frissíti a keresési algoritmusát. Ezen frissítések többsége nem feltűnő, ám akadnak köztük nagyobb változtatások is. Vagyis a keresési szabályok folyamatosan változnak, ami a keresőoptimalizálást mozgó célponttá teszi.

Illetve, nem teljesen. Ha végignézed a Google frissítések listáját, látható, hogy előre megjósolható mintázatot követnek. Így a Google lépésről lépésre képessé válik arra, hogy a valóban releváns tartalmakat találja meg. Ennek eredményeként egyre nehezebb black-hat SEO (fekete kalapos SEO) és gray-hat SEO (szürke-kalapos SEO) taktikákkal manipulálni a Google-t. Azaz most valóban “content is king”, vagyis a “a tartalom a király”, tehát az oldal tartalma a legfontosabb.

Ennek a trendnek a hatására az emberek rendszeresen megkérdőjelezik, hogy van-e még értelme a SEO-nak. Ebben az évben ráadásul több cikk is foglalkozott azzal, hogy a SEO valószínűleg végleg elvesztette a relevanciáját. Habár igaz, hogy a SEO egyes területei más digitális marketing területekhez kerülnek át, míg más területei elvesztik jelentőségüket, mégis ezzel párhuzamosan új SEO területek merülnek fel (úgy mint a strukturált adatok vagy a lokális SEO). Távolról sem irreleváns! Sokkal inkább versengő, technikai és árnyalt.

Ebben a cikkben megnézünk néhányat az új(abb) SEO trendek közül – rangsorolási tényezőket, amik az elmúlt pár évben merültek fel, és a közelmúltban jelentős súlyra tettek szert.

CWV

1. Az új UX metrikák hatással lesznek a rangsorolásra

2020. májusában a Google bevezette az Alapvető webes vitals-mutatók riportot – három mérőszám, ami a felhasználói élmény mérésére szolgál. Mindhárom metrika lényegében az oldal észlelt betöltési sebességét méri: milyen gyorsan tölt be, milyen gyorsan válik interaktívvá, és mennyire stabil betöltés közben.

A Google már bejelentette, hogy 2021. májusától hivatalosan is rangsorolási tényezők lesznek az Alapvető webes vitals-mutatók. Egyelőre nem lesznek erős tényezők, azonban két hasonlóan erős oldal esetén (egyformán releváns tartalom, hasonló minőség és hitelesség) döntési különbséget jelenthetnek ezek a mérőszámok annak tekintetében, hogy melyik oldal rangsoroljon magasabban.

Mindezeken felül, az Alapvető webes vitals-mutatók minősítő tényezők lesznek, ha egy oldal a Google Top Stories-ban akar szerepelni. Korábban csak az AMP oldalak jelenhettek meg a Top Stories-ban, mert csak ezen oldalak voltak megbízhatóan elég gyorsak. Azonban most, hogy a Google már képes a betöltési sebességet mérni az új mérőszámokkal, ez a lehetőség kiterjedhet minden oldalra, amik megfelelően magas pontszámmal rendelkeznek.

A Google azonosító bevezetését is tervezi, hogy megjelölhesse a jó felhasználói élménnyel rendelkező oldalakat a keresési eredmények listáján – hasonlóan, ahogy az AMP oldalakat egy villám ikonnal jelöli. Ennek bevezetése után a felhasználók képesek lesznek megkülönböztetni a keresési eredmények közt a gyors és lassú betöltődésű oldalakat – és valószínűleg előbbieket előnyben is fogják részesíteni utóbbiakkal szemben.

Hogyan optimalizáljunk?
Az Alapvető webes vitals-mutatókat több Google eszköz segítségével is tudjuk mérni: PageSpeed Insights, Chrome UX Report, Search Console, Chrome DevTools, Lighthouse, és Web Vitals Chrome Extension. Ezen eszközök többsége javaslatot is ad arra, hogyan lehet az egyes metrikákat optimalizálni. Vagyis elég a tanácsokat követni addig, amíg elérjük a kívánt értéket.

2. A mobile-first indexelés minden weboldal esetében kötelező lesz

2016-ban váltott át a Google a mobile-first indexelésre, vagyis, hogy a weboldalak a mobil verziójuk alapján rangsorolnak a desktop verzió helyett.

Azóta egy lassú folyamat során a Google rendszeresen ellenőrzi, hogy az adott weboldal mobilbarát-e. Csak azután kerül a weboldal a mobil verziója alapján rangsorolásra, ha az mobilbarát. Emellett a 2016 óta létrehozott weboldalak automatikusan a mobil verziójuk alapján indexelődnek.

Bár 4 év alatt az átállás majdnem teljeskörűen megtörtént, azonban továbbra is vannak olyan régi weboldalak, amelyek még nem adaptálódtak a mobil eszközökhöz. Ezen weboldalak számára a türelmi idő lejárt, és mobile-first indexelésre lesznek átállítva, akár mobilbarát a weboldaluk, akár nem. Jelenleg az átállást 2021. márciusára tervezik.

Hogyan optimalizáljunk?
Ha a te weboldalad is még ellenállt a mobilra való optimalizálásnak, akkor a Google részletes checklist-je segítségedre lehet az átállásban. Jó hír: a módosítások nagy része megoldható a reszponzív design alkalmazásával.

3. A mesterséges intelligencia fog irányítani minden keresést

Kezdve a 2015-ös RankBrain-nel egészen a 2019-es BERT-ig a Google hatalmas lépést tett annak irányába, hogy a mesterséges intelligencia segítségével értelmezni tudja a keresési lekérdezéseket és a keresési eredményeket. A BERT alig egy évvel ezelőtti kiélesítése óta eljutottunk a kezdeti 10%-os használattól odáig, hogy ma már az angol nyelvű keresések szinte 100%-ban részt vesz.

A BERT hihetetlenül eredményesnek bizonyult abban, hogy beazonosítsa a pontos keresési szándékot. Képes kezelni a lexikai kétértelműséget, megtanulni új szavakat, kijavítani helyesírási hibákat, szinonimákat találni, és már figyelembe veszi a korábbi “stop” szavakat (stop words). Alább látható egy példa, hogy a BERT hatására mennyire megváltoztak a keresési eredmények: a korábbi félig relevánsból teljesen lényegre törőre.

BERT1

A BERT maga az algoritmus is, ami képes az ún. “passage indexing”-re, vagyis, hogy a keresési szándéknak megfelelő szövegrészletet jeleníti meg egy hosszabb (egyébként irreleváns) szövegből.

A mesterséges intelligencia további területeken is segíti a Google-t: videók releváns részeinek felfedezése, vagy hümmögésből dalok beazonosítása. További, elsőre ránézésre lehetetlen dolgok mellett.

Hogyan optimalizáljunk?
Most, hogy a BERT már képes értelmezni a beszélt nyelvet, a publikálásra kerülő szövegek kevesebb SEO asszisztenciát igényelnek (legalábbis az angol nyelv esetén – szerk.). A szövegek megírásakor ahelyett, hogy a keresőmotorok számára írnánk, most már a felhasználóknak írhatunk. Ezáltal kevesebb lesz a furcsán elhelyezett kulcsszó, nem lesz szükséges közeli kulcsszó variációk elhelyezése a szövegben, így több tér marad a kreatív írásra.

BERT3

4. Az entitások egyenértékűek lesznek a backlink-ekkel

Ezidáig a Google knowledge graph-ja 5 milliárd entitást és 500 milliárd entitás tulajdonságot gyűjtött össze. Mindez nem annyira sok, ha figyelembe vesszük, hogy entitás nem csak ismert személyek lehetnek, hanem könyvek, dalok, filmek, cégek, fogalmak is – szó szerint bármi.

Ami még fontosabb, hogy a Google most már képes új entitások felfedezésére (ahelyett, hogy a Wikipédia adatbázisát használná). A mesterséges intelligencia követi a szintaxist a már ismert entitások körül, és megnézi, hogy azok új entitásokhoz vezetnek-e. Az így talált új entitásokat ezután a korábbi entitáshoz kapcsolódóan eltárolja. Ez a folyamat teljesen leegyszerűsített leírása, de érzékelteti annak működését.

Vagyis a Google ahelyett, hogy backlink-ekkel összekapcsolt weboldalakként látná a webet, kapcsolataik által összekapcsolt entitásokként fogja azt látni – ami a valódi világ egy modellje. Ez a modell képes lesz megmondani a Google számára, hogy mely cégek megbízhatóak, mely szerzők szakértők, és mely tartalmak érdemesek magasabb rangsorolásra.

Hogyan optimalizáljunk?
Érdemes megismerni, hogy mik azok az entitások, hogyan használhatóak, és mit tehetünk annak érdekében, hogy felhasználjuk őket a keresőoptimalizálásban. Az optimalizálás részeként építsünk márkánkból entitást (megfelelő szintaxis és gyakori említések révén), rendelkezzünk Google My Business profillal, használjunk strukturált adatokat, és keressünk releváns entitásokat, amiket megemlíthetünk a tartalmainkban. Lényegében, nagy részt hasonlóan kell eljárunk, mint a backlinkek és kulcsszavak esetében, csak ez valamivel bonyolultabb.

5. Az E-A-T faktorok nagyobb szerephez fognak jutni

A Szakértelem, Hitelesség és Megbízhatóság (Expertise, Authority, Trustworthiness – E-A-T), mint faktorok megosztó témák a SEO közösségben. Vannak, akik szerint az EAT rangsorolási tényező, mások azonban azt mondják, elképzelhetetlen, hogy a Google algoritmusa képes lenne az EAT mérésére.

A Google valószínűleg a legtöbb, EAT-re vonatkozó kérdést nem tudja megválaszolni. Nem tudja megítélni, hogy az adott információ tudományosan helytálló-e, vagy a konkrét szerző valóban szakértő-e. Azonban a Google a közvetett EAT jelzéseket még fel tudja mérni. Ilyen például, ha egy oldal minden, az adott témával kapcsolatos, releváns entitást megemlíti – ebben az esetben joggal merül fel a tartalom pontossága. Vagy, ha a szerző neve több helyen is megtalálható a neten, és összefüggésbe hozható más, témájában hasonló platformokkal és profilokkal, akkor a szerző valószínűsíthetően valóban szakértő.

A Google ezen képessége folyamatosan fejlődik. A mesterséges intelligencia és a folyamatosan gyarapodó knowledge graph segítségével a Google hamarosan még nagyobb magabiztossággal fogja tudni felmérni az EAT faktorokat. Ez pedig egy egyre nyomasztóbb probléma, figyelembe véve a spam-ek, az összeesküvés-elméletek és az álhírek elterjedtségét.

Hogyan optimalizáljunk?
Az indirekt EAT faktorok nagy részét ismert és könnyű módokon lehetséges demonstrálni. A jó öreg backlinkek továbbra is a hitelesség jelei, míg egy biztonságos protokoll a megbízhatóság jele, akárcsak a megfelelő felhasználói élmény. Ebben a leírásban több lehetőséget is találni az EAT jelzések demonstrálására.

eat

6. A lokális SEO egyre összetettebb lesz

Nem is olyan régen a Google még a fizikai közelség alapján állította össze a javasolt helyi vállalkozások listáját. Azonban az elmúlt években azt láthattuk, hogy a Google egyre kevésbé hagyatkozik a fizikai közelségre, és sokkal inkább minőségi és relevancia faktorokat vesz figyelembe. Ez azt is jelenti, hogy a vállalkozásoknak nagyobb mozgástere van abban, hogy befolyásolni tudja a lokális rangsort.

A Google pedig boldogan bocsátja rendelkezésükre a szükséges eszközöket. A Google My Business folyamatosan bővíti a funkcióinak listáját: a cégeknek már lehetőségük van posztolni, válaszokat megválaszolni, termékeket és szolgáltatásokat megjeleníteni, illetve a GMB-n keresztül lehet foglalást intézni, valamint üzeneteket küldeni a cég számára. Mára ezek a funkciók olyannyira fejlettek, hogy a felhasználóknak alig kell a cég weboldalát felkeresniük.

A koronavírus-járvány megjelenésével pedig a Google figyelemreméltó gyorsasággal bővítette tovább a GMB funkciókat. Így a cégek jelezni tudják, ha átmenetileg zárva tartanak, megadhatnak alternatív nyitvatartási időt, adományt gyűjthetnek, ajándékkártyákat értékesíthetnek, illetve a bevezetett biztonsági változtatásokat is megjeleníthetik.

Figyelemreméltó a járvány hatására hozott frissítés, aminek eredményeképp a Google engedélyezi a tele-egészség (telehealth) szolgáltatók listázását a Google My Business-ben, míg korábban egyetlen online vállalkozás regisztrációját sem támogatta. Vannak, akik ezt egy lehetséges jövőbeni változás első jelének látják.

Hogyan optimalizáljunk?
A legjobb, amit a lokális SEO-nk érdekében tehetünk, az a GMB profilunk optimalizálása. Tekintsünk rá úgy, mintha a második weboldalunk lenne: ismerjük meg minden funkcióját, és kövessük figyelemmel az értékeléseket.

5

7. A Strukturált adatok megkerülhetetlenek lesznek

A strukturált adatok nem újfajta jelenség, már évek óta folyik róluk a párbeszéd. Azonban annak ellenére, hogy a strukturált adatok jelentősége folyamatosan nő, mégsem váltak egy széleskörűen alkalmazott SEO taktikává.

A strukturált adatok legújabb felhasználási területe a rich snpipet-ek készítése, ami megkerülhetetlen, ha például receptek vagy hírek típusú keresésre akarunk rangsorolni.

Egy másik felhasználási terület a lokális SEO. A “lokal business” nevű séma lehetővé teszi, hogy megjelöljük a céget, annak címét és a fontosabb elérhetőségeket. Ez lehetővé teszi a Google számára, hogy megértse, hol található a cégünk, és növelje a lokális keresési eredményekben való megjelenésünk esélyét.

A strukturált adat az entitások elkészítésében is segítséget nyújt. Bár a Google már képes nem strukturált adatokból is entitásokat felismerni, azonban ez a folyamat a strukturált adatok használatával (pl. helyszínek, személyek, cégek esetében) felgyorsítható.

Hogyan optimalizáljunk?
Bár úgy tűnhet, hogy a strukturált adatok implementálása egy bonyolult folyamat, azonban ez nem teljesen igaz. Csupán a megfelelő HTML elemeket kell elhelyezni az oldal kódjában. Ez elvégezhető manuálisan is, vagy a Structured Data Markup Helper segítségével. Az alábbi strukturált adatok útmutató további támpontokat tud adni.

6

8. A Google még tovább fog menni a keresési szándék kielégítése érdekében

A BERT-nek köszönhetően a Google már nem csak weboldalak teljes szövegét tudja visszaadni, hanem szövegrészleteket is – ezzel pontosan kielégítve a keresési szándékot. Például, ha azt szeretném tudni, hogy az elefántok tudnak-e ugrálni, a Google a kérdésemre választ adó szövegrészt fogja megjeleníteni, így nekem nem kell az oldal tartalmán belül megkeresnem, sőt a weboldalra sem kell átkattintanom.

Ha pedig azt szeretném tudni, hogy hogyan kell kést élezni, a Google kihagyja a videó felvezető részét, és rögtön a lényegi részhez ugrik.

Ezek a csúcsa a Google által kínált ‘rich answers’, a knowledge graph panel, lista és táblázat típusú keresési eredményeknek:

A SEO szempontjából ezek azt jelentik, hogy egyre több kérdésre fog a Google a nulladik pozícióban választ adni. Ezen változás sebessége pedig csak gyorsulni fog azáltal, hogy a BERT az összes kereséshez hozzáférést kapott.

Hogyan optimalizáljunk?
A tartalom elkészítésekor tartsuk szem előtt a featured snippet-et. A heading-ekből listát készíthet a Google, a GYIK oldal tartalmát kérdés típusú keresési kifejezések megválaszolására használhatja fel, a Youtube videókból pedig csak a keresési szándékot kielégítő részt mutathatja csak meg.

7
8
9

Záró gondolatok

Korábban egy jó SEO stratégiával annak ellenére lehetett magasan rangsoroltatni egy oldalt, hogy annak tartalma jó volt-e vagy sem. Manapság először megfelelő tartalommal kell rendelkezni, majd ezek után lehet a SEO technikákat bevetni annak érdekében, hogy a Google tudomást szerezzen a tartalomról. Ez az elkövetkező időszakban egyre bonyolultabb lesz, főleg, hogy a ‘rich element’-ek egyre elterjedtebbek lesznek a SERP-ben – így egyre fontosabb lesz, hogy ezekben szerepeljünk, mintsem hogy magasan rangsoroljunk.

Menü bezárása