2020. májusában a Google bevezette az Alapvető webes vitals-mutatók riportot – három mérőszám, ami a felhasználói élmény mérésére szolgál. Mindhárom metrika lényegében az oldal észlelt betöltési sebességét méri: milyen gyorsan tölt be, milyen gyorsan válik interaktívvá, és mennyire stabil betöltés közben.
A Google már bejelentette, hogy 2021. májusától hivatalosan is rangsorolási tényezők lesznek az Alapvető webes vitals-mutatók. Egyelőre nem lesznek erős tényezők, azonban két hasonlóan erős oldal esetén (egyformán releváns tartalom, hasonló minőség és hitelesség) döntési különbséget jelenthetnek ezek a mérőszámok annak tekintetében, hogy melyik oldal rangsoroljon magasabban.
Mindezeken felül, az Alapvető webes vitals-mutatók minősítő tényezők lesznek, ha egy oldal a Google Top Stories-ban akar szerepelni. Korábban csak az AMP oldalak jelenhettek meg a Top Stories-ban, mert csak ezen oldalak voltak megbízhatóan elég gyorsak. Azonban most, hogy a Google már képes a betöltési sebességet mérni az új mérőszámokkal, ez a lehetőség kiterjedhet minden oldalra, amik megfelelően magas pontszámmal rendelkeznek.
A Google azonosító bevezetését is tervezi, hogy megjelölhesse a jó felhasználói élménnyel rendelkező oldalakat a keresési eredmények listáján – hasonlóan, ahogy az AMP oldalakat egy villám ikonnal jelöli. Ennek bevezetése után a felhasználók képesek lesznek megkülönböztetni a keresési eredmények közt a gyors és lassú betöltődésű oldalakat – és valószínűleg előbbieket előnyben is fogják részesíteni utóbbiakkal szemben.
Hogyan optimalizáljunk?
Az Alapvető webes vitals-mutatókat több Google eszköz segítségével is tudjuk mérni: PageSpeed Insights, Chrome UX Report, Search Console, Chrome DevTools, Lighthouse, és Web Vitals Chrome Extension. Ezen eszközök többsége javaslatot is ad arra, hogyan lehet az egyes metrikákat optimalizálni. Vagyis elég a tanácsokat követni addig, amíg elérjük a kívánt értéket.
Ezidáig a Google knowledge graph-ja 5 milliárd entitást és 500 milliárd entitás tulajdonságot gyűjtött össze. Mindez nem annyira sok, ha figyelembe vesszük, hogy entitás nem csak ismert személyek lehetnek, hanem könyvek, dalok, filmek, cégek, fogalmak is – szó szerint bármi.
Ami még fontosabb, hogy a Google most már képes új entitások felfedezésére (ahelyett, hogy a Wikipédia adatbázisát használná). A mesterséges intelligencia követi a szintaxist a már ismert entitások körül, és megnézi, hogy azok új entitásokhoz vezetnek-e. Az így talált új entitásokat ezután a korábbi entitáshoz kapcsolódóan eltárolja. Ez a folyamat teljesen leegyszerűsített leírása, de érzékelteti annak működését.
Vagyis a Google ahelyett, hogy backlink-ekkel összekapcsolt weboldalakként látná a webet, kapcsolataik által összekapcsolt entitásokként fogja azt látni – ami a valódi világ egy modellje. Ez a modell képes lesz megmondani a Google számára, hogy mely cégek megbízhatóak, mely szerzők szakértők, és mely tartalmak érdemesek magasabb rangsorolásra.
Hogyan optimalizáljunk?
Érdemes megismerni, hogy mik azok az entitások, hogyan használhatóak, és mit tehetünk annak érdekében, hogy felhasználjuk őket a keresőoptimalizálásban. Az optimalizálás részeként építsünk márkánkból entitást (megfelelő szintaxis és gyakori említések révén), rendelkezzünk Google My Business profillal, használjunk strukturált adatokat, és keressünk releváns entitásokat, amiket megemlíthetünk a tartalmainkban. Lényegében, nagy részt hasonlóan kell eljárunk, mint a backlinkek és kulcsszavak esetében, csak ez valamivel bonyolultabb.
Nem is olyan régen a Google még a fizikai közelség alapján állította össze a javasolt helyi vállalkozások listáját. Azonban az elmúlt években azt láthattuk, hogy a Google egyre kevésbé hagyatkozik a fizikai közelségre, és sokkal inkább minőségi és relevancia faktorokat vesz figyelembe. Ez azt is jelenti, hogy a vállalkozásoknak nagyobb mozgástere van abban, hogy befolyásolni tudja a lokális rangsort.
A Google pedig boldogan bocsátja rendelkezésükre a szükséges eszközöket. A Google My Business folyamatosan bővíti a funkcióinak listáját: a cégeknek már lehetőségük van posztolni, válaszokat megválaszolni, termékeket és szolgáltatásokat megjeleníteni, illetve a GMB-n keresztül lehet foglalást intézni, valamint üzeneteket küldeni a cég számára. Mára ezek a funkciók olyannyira fejlettek, hogy a felhasználóknak alig kell a cég weboldalát felkeresniük.
A koronavírus-járvány megjelenésével pedig a Google figyelemreméltó gyorsasággal bővítette tovább a GMB funkciókat. Így a cégek jelezni tudják, ha átmenetileg zárva tartanak, megadhatnak alternatív nyitvatartási időt, adományt gyűjthetnek, ajándékkártyákat értékesíthetnek, illetve a bevezetett biztonsági változtatásokat is megjeleníthetik.
Figyelemreméltó a járvány hatására hozott frissítés, aminek eredményeképp a Google engedélyezi a tele-egészség (telehealth) szolgáltatók listázását a Google My Business-ben, míg korábban egyetlen online vállalkozás regisztrációját sem támogatta. Vannak, akik ezt egy lehetséges jövőbeni változás első jelének látják.
Hogyan optimalizáljunk?
A legjobb, amit a lokális SEO-nk érdekében tehetünk, az a GMB profilunk optimalizálása. Tekintsünk rá úgy, mintha a második weboldalunk lenne: ismerjük meg minden funkcióját, és kövessük figyelemmel az értékeléseket.