Brief a lelke mindennek

brief01

Ügynökségi munkánk során számos esetben találkozunk kisebb-nagyobb cégekkel, amelyek a Brief fogalmát kevésbé ismerik. A múlt héten, az egyik új ügyfelünk, egy telefonról írt e-mailben küldte el nekünk 5 soros Brief jellegűnek írt gondolatait. Egy rövid Brief több szempontból sem megfelelő, hiszen egy stratégiailag jól átgondolt és részletesen megírt Brief elkészítése, nem csak az ügynökségnek, hanem magának az ügyfélnek is egy fontos vonalvezető lehet.

Az alábbiakban összefoglaljuk mit, miért, és milyen mélységű leírást kell Brief-ként értelmezni.

De lássuk csak, mi is az a Brief?

A Brief egy olyan dokumentum, amelyben az ügyfél tájékoztatja az ügynökséget a megbízással, munkával kapcsolatos részletes információkról, a megrendelendő hirdetési kampány vagy önálló hirdetés paramétereiről. A Brief lényegében egy információs anyag is, az adott vállalkozásról. 

Minden Brief titka a kidolgozottságában, valamint az egyértelmű, szakzsargontól mentes megfogalmazásában rejlik. Minél alaposabban, precízebben van megírva az anyag, az ügynökség annál jobban tud azonosulni az adott céggel és az adott munkával, vagyis a végeredmény is jobb lesz, az ügyfél pedig elégedetten dőlhet hátra a székében.

Az anyagban az ügyfél, részletesen megfogalmazza a hirdetett termékről vagy szolgáltatásról, a vállalkozás környezetét jelentő piacról, a marketing és a kommunikációs célról, a versenytársakról, a célcsoportokról, stb. szóló tudnivalókat. Meghatározza a használandó marketing csatornákat, a költségkeretet, kreatív és vizuális anyagokat, szlogeneket, és minden olyan részterületet, amelyet az online marketing érinthet.

Cikkünkben most elsősorban az Online Marketing Brief elemeire térünk ki részletesen.

4 nyilvánvaló ok, amiért érdemes részletes Brief-et készíteni:

  1. Időt spórolunk meg vele (Idő=Pénz)
    Egy jól megfogalmazott Brief elolvasása után, az ügynökség nem fogja az ügyfelet többször felhívni és maileket írogatni, hogy „akkor már csak ezt meg azt szeretné megkérdezni”. Sok személyes találkozóra szánt időt is megpórolható általa. Az ügyfél önmaga számára is összefoglalhatja gondolataidat, vízióját, céljait és teendőit.
  2. Nem marad ki semmi fontos
    Ha tételesen, mindig ugyanarra a sablonra dolgozunk, nem fogunk kihagyni semmi fontosat. Így sok problémát, nézeteltérést, félreértést elkerülhetünk vele.
  3. Hivatkozási alap (Szó elszáll, írás megmarad)
    Ha az együttműködés kezdetén leírunk mindent, és nem arra kapunk választ, vagy nem úgy, akkor hivatkozhatunk a Brief-re és az abban foglaltakra. Egyértelmű lesz mindkét fél számára, hogy hol csúszott el az információ, ezzel is sok időt, energiát, kellemetlenséget spórolhatunk.
  4. Többször felhasználható
    Nyilvánvaló, hogy egy ilyen információs dokumentum többször is felhasználható, akár ajánlat kérésekhez, tenderekhez, munkára való felkérések esetén.

De mi is egy jó Brief tartalma?

1. A kampány időtartama

Itt szükséges megadni a hirdetési kampány tervezett indulását és zárási időpontját (ha van). Ha folyamatosan futó kampányokról van szó, akkor inkább az időtávlatban érdemes gondolkozni, hogy milyen időtávon szeretne az ügyfél hirdetni. (3-6 hónap, 2 év)

2. A kampány költségvetése

A költségvetést célszerű hirdetési csatornákra (Google Ads, Facebook, stb.) és havi szinten megadni. Természetesen már itt célszerű betervezni a szezonalitás hatását. Hasznos lehet az évet felosztani több időszakra, illetve havi tervezetet készíteni, figyelembe venni a ünnepeket, nyári szabadságokat, stb.

3. A kommunikáció célja

A kampány célja(i):

  • Márka/termék/szolgáltatás bevezetése a piacra
  • Márka ismertség növelés
  • Konverzió (lehet: termék eladás, érdeklődő regisztráció, hírlevél feliratkozás, applikáció letöltés, stb.)

Összefoglalva:  Milyen elvárása van a megbízónak? Fellendüljenek az eladások? Növekedjen a piaci részesedés? Ismertség? Szűnjön meg egy rossz vásárlói beidegződés? Ahol lehet, ott érdemes pontos számadatokat is használni, kerüljük az általános megfogalmazásokat. (Ez a megállapítás az egész Brief-re igaz.)

4. A kommunikáció eszközei

Vannak-e preferált hirdetési csatornák (Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Waze, stb.), online megjelenési formák, melyeket mindenképpen használni szeretnének hirdetési tevékenység során? Ha igen, melyek azok?

5. Stílus

Itt az ügyfél körülírhatja, milyen megoldások szerepelnek az elképzelésében, és különböző jelzőkkel instruálhatja az ügynökséget, attól függően, milyen laza, konzervatív, újszerű vagy klasszikus megoldást vár. Ennek tisztázása arra is szolgál, hogy az ügyfél elejét vegye a mellékvágányoknak, és előre csökkentse a haszontalan munkák számát.

brief03-technikai-seo-csomag

6. A cég és a márka / Piaci helyzet

Ebben a pontban lényegében a céget és a helyzetét szükséges bemutatni részletesen.

  • Márka/termékek/szolgáltatások bemutatása
  • Márka/termékek/szolgáltatások értékek
  • Márka/termékek/szolgáltatások pozícionálása a piacon
  • A márka/termékek/szolgáltatások jelene, jövője és célja
  • Várakozások a márkával/termékkel/szolgáltatásokkal kapcsolatban
  • Eddigi eredmények bemutatása (honnan indulunk)

7. Főbb termékkörök vagy szolgáltatások

Minden cégnek, webáruháznak általában van egy jól körülhatárolható fő tevékenységi köre. Szükséges tudni azt, hogy mely termékekre vagy szolgáltatásokra érdemes több időt, energiát, és nem mellékesen marketing költséget is allokálni. Ezeket érdemes tételesen felsorolni mert, sok esetben a weboldalak vagy szolgáltatási stuktúra nem tükrözi megfelelően a valós tevékenységi kört.

Az is lényeges lehet, hogy pl. melyik árucikkeket zárjuk ki a hirdetési körből mert azokon relatíve kevés a haszon. 

8. Versenytársak

Egy rövid összefoglalót szükséges készíteni a közvetlen és közvetett versenytársakról. Hasznos, ha meg vannak adva a weboldalak és egyéb elérhetőségek is.

  1. Verenytársak felsorolása, rövid bemutatások
  2. Versenytársak erőssége/gyengesége
  3. Saját márka/termék erőssége gyengesége a versenytársakkal szemben

9. Célcsoport

  1. B2B (Business to Business) esetén az érintett cégek leírása
    (terület, árbevétel, létszám, tevékenységi kör, releváns célszemély beosztása, stb.)
  2. B2C (Business to Customer) esetén a célzott személyek neme, kora, demográfiai jellemzői, viselkedés, munkahelyi pozíció, stb.
  3. Mely ország(ok)ra/nyelvterület(ek)re kívánják célozni a kampányokat?
  4. Mely országon belüli területekre kívánják célozni a kampányokat?
  5. Milyen életkori célcsoportra kívánják célozni a kampányokat?
  6. Kívánnak-e nemek szerint célozni kampányokat?
  7. Vannak-e preferált érdeklődési körök?
  8. Vannak-e preferált technológiai célzási körök? (Mobil, Böngésző, stb.)
  9. Vannak-e preferált online marketing csatornák?

10. USP-k (Unique Selling Proposition) Hitelességet Alátámasztó Érvek és Kulcsüzenetek

A USP az, ami segít kitűnni a nyüzsgő zajból, és ami megmutatja ügyfeleknek, hogy mi is olyan értékes a termékekben vagy szolgáltatásokban, amit a ügyfél kínál. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a lehető legjobban legyenek megfogalmazva. Röviden? Mitől vagyunk mi jobbak mint a versenytársak! A USP-k általában 2-8 szavas rövid szöveges vagy képi elemek, amelyek villámgyorsan elolvashatóak  és felismerhetőek.

brief04-google-webshop-csomag

11. Mérések és Konverziók

A performance-teljesítményalapú marketingben az első számú cél, hogy meghatározzuk, milyen konverziókat vagy pontos célokat fogunk mérni és hogyan. A mérhető marketing sokkal fontosabb, mint valaha volt, és egyre komolyabb szerepet kap a mikrovállalkozásoktól a nagyvállalatokig, mindenhol és minden területen. Célszerű meghatározni előre azt is, hogy mit tekintünk hiteles mérési eszköznek.

Miket nevezhetünk konverziónak?

  1. Értékesítés-Sikeres vásárlás
  2. Adatmegadás-Űrlapkitöltés
  3. Telefonhívás
  4. Email címre kattintás
  5. Hírlevélre feliratkozás
  6. PDF vagy Applikáció letöltése
  7. Videó megnézése, stb.

12. Eddigi online hirdetési tevékenység

A legtöbb esetben az ügyfél-ügynökség együttműködés során, célszerű tisztázni, hogy a vállalkozásnak eddig milyen hirdetési tevékenységei voltak.

Milyen csatornákon, nagyjából milyen költségkerettel dolgoztak? Milyen hirdetési fiókok vannak,  működtek-e ezek és hozzávetőlegesen milyen időtartamban? Volt-e bármilyen saját jellegű “próbálkozás”? Milyen tapasztalataik vannak az online hirdetésekkel kapcsolatban (akár jó vagy rossz).

13. Szezonalitás a vállalkozás életében

A költségkeret tervezésnél már említettük, de önmagában is fontos, hogy tudjuk, az adott vállalkozásra milyen szezonális impulzusok lehetnek hatással. Célszerű azt is megjelölni százalékos formában, hogy negatív vagy pozitív irányú hatása lehet az adott termékkör vagy szolgáltatás keresletére az adott időszakban. 

Érdemes többféle szezonalitási típust is megadni. (Évszak, Hónap, Szabaságolás, Ünnepek, Jeles napok, Black Friday, stb.)

A teljesség igénye nélkül néhány példa:

  1. Farsang előtti időszak +15%
  2. Anyák napja előtti időszak +20%
  3. Húsvét előtti időszak +20%
  4. Húsvét alatti időszak -20%
  5. Nyári szabadságolási időszak -30%
  6. Black Friday +50%
  7. December 01-15 között +60%
  8. Január -20%, stb.
brief05-google-komplex-csomag

14. Weboldal vagy egyéb technikai kihívások

Tapasztalatunk szerint, legtöbbször akkor merülnek fel a weboldallal vagy egyéb háttértechnológiával kapcsolatos kihívások, amikor az ügyfél azonnal el szeretne kezdeni hirdetni. Célszerű ilyenkor az ügyfél részéről is megadni azt az információt, hogy a webfejlesztés akadozik, weboldal motor csere előtt állunk, nincs kapacitás fejlesztésre most, stb. Ez azért fontos, mert mint ügynökség sok területre van rálátásunk, és a legtöbb esetben segíteni tudunk, és közösen megoldani a kihívásokat.

15. Google Ads, Analytics, Tag Manager, Facebook, Instagram, stb. hozzáférések megadása 

Már az Briefben érdemes tisztázni, hogy a vállalkozás egyáltalán milyen eszközökkel rendelkezik. Érdemes megadni, hogy ki a felelős a hozzáférési jogosultságok ügynökség felé történő megadásának. A legtöbb esetben az ügynökségnek egy bizonyos típusú jogosultságra van szüksége a kampányok kezelésére. Egyes esetekben (legfőképpen amikor a rendszerek összekapcsolása zajlik) magasabb hozzáférési szint is szükségesség válhat. 

16. További információk

Itt érdemes még minden olyan egyéb információt megadni amely a fentiekhez nem tartozik szorosan, de hasznos lehet akár a kampányok tervezése vagy optimalizálása szempontjából. Pl. Fizikai boltok elhelyezkedése, nemkívánatos kifejezések vagy szakszavak használata, jövőbeni marketing tervek röviden, stb.

Összefoglalás

Egy komplex és minden részletre kiterjedő Brief megírása tehát nem 5 perces feladat. Akár több hetet, és az adott vállalkozás több részletére kiterjedő elemzést is igénybe vehet, amit elsősorban a ügyfél oldalon kell megtenni egy kompetens személynek. A leírásunkkal iránymutatást szerettünk volna adni a vállalkozóknak, hogyan könnyíthetik meg a saját és az ügynökségek életét, illetve hogyan spórolhatnak időt és pénzt. Együtt dolgozunk, egy az utunk, egy a célunk!

A végére pedig a

Az alábbi hivatkozáson pedig egy üres Brief sablont talál,
hogy azonnal elkezdhesse a munkát, és elküldhesse nekünk a tervezetet! 🙂

Főbb csomagjaink

Kereső csomag

12.000 Ft. havonta | nettó
  • Google Kereső Hirdetések Kezelése

Komplex csomag

19.500 Ft. havonta | nettó
  • Kereső és Remarketing Hirdetések
NÉPSZERŰ

WebShop csomag

29.000 Ft. havonta | nettó
  • Teljes WebShop Hirdetési Csomag

Válasszon minket, mert:

Google-hirdetesek-Megbizhatosag

MEGBÍZHATÓSÁG

Hivatalos Google Partnerek vagyunk. Így a minőség garantált!

Google-hirdetesek-Atlathatosag

ÁTLÁTHATÓSÁG

Állandó heti riportokat küldünk a hirdetések teljesítményéről

Google-hirdetesek-Rugalmassag

RUGALMASSÁG

Csak azért a szolgáltatásért fizet amit valóban használ is

google-hirdetesek-miert-valasszon-minket
Google-hirdetesek-Tapasztalat

TAPASZTALAT

12 év hirdetési és 15 év értékesítési tapasztalattal dolgozunk

Google-hirdetesek-Teljesitmeny

TELJESÍTMÉNY

Mi konverziókban és eredményességben gondolkozunk

Google-hirdetesek-Garancia

GARANCIA

100% Minőségi garanciánk magáért beszél*

Menü bezárása