15. Weboldal vagy egyéb technikai kihívások | FEED
Tapasztalatunk szerint, legtöbbször akkor merülnek fel a weboldallal vagy egyéb háttértechnológiával kapcsolatos kihívások, amikor az ügyfél azonnal el szeretne kezdeni hirdetni. Célszerű ilyenkor az ügyfél részéről is megadni azt az információt, hogy a webfejlesztés akadozik, weboldal motor csere előtt állunk, nincs kapacitás fejlesztésre most, stb. Ez azért fontos, mert mint ügynökség sok területre van rálátásunk, és a legtöbb esetben segíteni tudunk, és közösen megoldani a kihívásokat.
A termékcsatorna feed minősége a webshopok általánosan gyenge pontja. Gyakran szembesülünk azzal a problémával, hogy a webáruház tulajdonosok nincsenek teljes mértékben tisztában a FEED-ek jelentőségével.
De mi is az a FEED?
A feed egy olyan adatfájl, amely tartalmazza a kiválasztott termékek, általunk megjelölt pontos jellemzőit és leírását, összességében egy termékadatbázis. Logikailag egy tagolt táblázat, amelyben az oszlopok az egyes jellemzőknek, a sorok pedig a termékeknek felelnek meg.
Különböző feedek készülhetnek a különböző szolgáltatásokra is, (Árösszehasonlítók, Shopping, Facebook, Webplázák, stb.) amelyek különböző adattartalommal és elrendezéssel, de nagyrészben hasonlóan épülnek fel. Egy feed nem alkalmazható az összes szolgáltatáshoz, mindig a megfelelőt kell használni. Különösen igaz ez a hirdetési rendszerekhez készült feedeknél, ahol kritikus, hogy a feedben szereplő adatok pontosak és a szabályoknak megfelelően legyenek előkészítve.
16. Hozzáférések megadása
Már az Briefben érdemes tisztázni, hogy a vállalkozás egyáltalán milyen eszközökkel rendelkezik. Érdemes megadni, hogy ki a felelős a hozzáférési jogosultságok ügynökség felé történő megadásának. A legtöbb esetben az ügynökségnek egy bizonyos típusú jogosultságra van szüksége a kampányok kezelésére. Egyes esetekben (legfőképpen amikor a rendszerek összekapcsolása zajlik) magasabb hozzáférési szint is szükségessé válhat. Mint ügynökség, minden esetben ügynökségi hozzáférést kérünk, amelyet minden esetben egyedileg kérünk meg. Mint magánszemély nem kezelünk fiókokat, sem a Google, sem a Facebook esetében.
A teljesség igénye nélkül nézzük át azokat az eszközöket amelyre szinte minden vállalkozásnak szüksége lehet, illetve milyen hozzáférésekre van szükségünk egyes esetekben a szolgáltatások teljesítéséhez.
Google Ads (Google Hirdetési fiók)
Google Analytics (Google Analitikai fiók)
Google Search Console (SEO)
Google Tag Manager (Mérések egyedi kódok elhelyezése)
Google Merchant Center (Termékadatbázis kezelő)
Facebook Vállalkozáskezelő (Facebook hirdetések)
Facebook Ads (Facebook üzleti hirdetési fiók [Nem magán])
Facebook Üzleti oldal (Facebook hirdetések)
Instagram Üzleti oldal (Facebook hirdetések)
Facebook Képpont (Facebook hirdetések)
Facebook Katalógus (Facebook hirdetések)
17. Kreatív anyagok, képek, videók
A képek és egyéb kreatív anyagok készítése minden kisvállalkozás életében jelentős problémaforrás. Amennyiben nincs kialakult arculat, arculati kézikönyv, sokszor még a vállalkozás logója sem hozzáférhető, akkor abból nehéz jó és hatékony hirdetéseket készíteni. Sok esetben nincsenek olyan általános, a vállalkozás fő tevékenységére jellemző általános képek. Ezeket ügynökségtől várják a cégek, hogy mint egy nyulat húzzuk elő a varázskalapból, sajnos ezeket még sok esetben fizetős forrásból is csak nehezen lehet biztosítani. Akár Google akár a Facebook hirdetési rendszeréről beszélünk a képek kiemelt fontosságú elemei a hirdetéseknek.
Sokéves tapasztalatunk, hogy a KKV vállalkozásoknak nagy kihívás a kreatív anyagok (képek, videók) megfelelő megtervezése, majd előkészítése az online hirdetések számára. Sok esetben a social média felületekre (Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter stb.) sem a megfelelő méretben és minőségben készülnek el a vizuális tartalmak. A hagyományos grafikusok drágán, lassan dolgozhatnak, illetve nem mindig van meg a megfelelő tudásuk az online grafikai anyagok elkészítésében.
Természetesen a képek elkészítésére fordított időkeret változó lehet. Fontos tényező a szolgáltatott képek nyersanyagának minősége, a megfelelő felületre készített képek-, illetve a változtatási körök száma.
Az online világban egyre nagyobb zaj, egyre nehezebb elkapni a felhasználók figyelmét. A vizuális tartalmak esetén kiemelt szerepe van annak, hogy azok megfelelően jelenjenek meg, és az online hirdetési rendszereknek is megfelelő méretű legyen. A legfontosabb viszont, hogy jól és hitelesen kifejezze azt a szolgáltatást, vagy terméket amit kínálunk. Akkor fog jól működni egy online hirdetés vagy poszt ha a kép és a szöveg és tartalom összhangban van egymással.
18. További információk
Itt érdemes még minden olyan egyéb információt megadni amely a fentiekhez nem tartozik szorosan, de hasznos lehet akár a kampányok tervezése vagy optimalizálása szempontjából. Pl. Fizikai boltok elhelyezkedése, nemkívánatos kifejezések vagy szakszavak használata, jövőbeni marketing tervek röviden, stb.
19. Ügynökségi zárszó
A fentieken túl, szeretnénk egy fontos dologról tájékoztatni téged. Minden termék és szolgáltatás különböző, akárcsak azok minősége, árazása és persze várható piaci fogadtatása, tehát eladhatósága.
Bár több ezer kampány, értékesítés terület van a hátunk mögött, látnokok-jósok nem vagyunk. Nem ismerhetünk minden piaci szituációt, nem ismerhetünk minden terméket, szolgáltatást, az azokra várható keresletet. Természetesen vannak tapasztalataink, de ezek egy bizonyos feladat, munkakörnyezet, piaci helyzet esetén érvényesek, nem használhatóak általánosan minden esetre.
Együttműködésünk első percétől azon leszünk, hogy termékeidet, szolgáltatásodat a lehető legrelevánsabb célcsoportnak hirdessük, és őket minél nagyobb számban tereljük weboldaladra. Mindemellett, a fentiekben leírtak miatt a konkrétan megvalósult eladásokra, érdeklődések számára, azok volumenére garanciát nem tudunk vállalni.
Megígérjük ugyanakkor, hogy:
– Amennyiben igényled, szívesen átnézzük weboldalad, hogy az mennyire támogatja az eladásokat, mennyire felhasználóbarát, mennyire ad megfelelő környezetet a termék vagy szolgáltatás megvételére.
– Ha a termékedre, szolgáltatásodra megvan a megfelelő kereslet, akkor a rendelkezésre álló büdzsé alapján vállaljuk, hogy a lehető legkisebb költés mellett, a lehető legtöbb releváns érdeklődőt irányítjuk majd weboldalodra.
“Ami rajtunk múlik, azt becsülettel és tapasztalt szakértelemmel elvégezzük. A többi már rajtad is múlik.”
Összefoglalás
Egy komplex és minden részletre kiterjedő online marketing Brief készítése tehát nem 5 perces feladat. Akár több napot, és az adott vállalkozás több részletére kiterjedő elemzést is igénybe vehet, amit elsősorban a ügyfél oldalon kell megtenni egy kompetens személynek. A leírásunkkal iránymutatást szerettünk volna adni a vállalkozóknak, hogyan könnyíthetik meg a saját és az ügynökségek életét, illetve hogyan spórolhatnak időt és pénzt. Együtt dolgozunk, egy az utunk, egy a célunk!
Magyarul a jó online marketing Brief:
Informál: vagyis tájékoztat a munka elvégzéséhez szükséges minden lényegi információról
Integrál: összefoglalja a lényeget, a tényeket, az adatokat és a feladatokat
Irányít: meghatározza az irányt és a feladatokat
Inspirál: lelkesedést és lendületet ad a kreatívoknak
Igazol: sorvezető a munka ellenőrzésekor