Mekkora költségkerettel kezdjek hirdetni? (2023-ban)

Így tervezd meg Google és Facebook hirdetések ráfordításait!

google ads költségkeret

Sokéves munkánk során számtalan esetben szembesültünk az éppen webáruházat, szolgáltatást vagy új vállalkozást indító ügyfeleink egyik legfontosabb kérdésével: mekkora összeggel érdemes hirdetni havonta? A kérdésre nem lehet azonnal pontos választ adni, még akkor sem, ha már sok mindent tudunk a vállalkozásról, a célpiacról, a versenyről és a weboldalról vagy webshopról. Elemezzük ki először a jelenlegi helyzetet, a célokat, majd próbáljunk azért mégiscsak megtervezni egy vállalható költségkeretet.

Miért nem lehet pontosan megtervezni a keretet?

A legtöbb esetben az ügyfeleknek van egy havi marketing költségkeret összegük betervezve, amit a hirdetésekre tudnak fordítani. Egy induló vállalkozás esetén, sajnos kellő tapasztalat hiányában, ezt az összeget még a vállalkozó sem tudja meghatározni. 50.000 Ft elegendő vagy inkább 150.000 Ft, esetleg ennél is több? Ahogy már említettük, ez egy sok ismeretlenes egyenlet, amelynek fontosabb részeit a tapasztalatunkra hagyatkozva tudjuk mi is megmondani. Van olyan piaci szegmens ahol elégséges lehet akár a havi 50.000 Ft-os keret, viszont van más piac, ahol ez a keret is csak a belépőszint. A kampányok indításakor általában csak erős becslés lehet arról, hogyan fog az teljesíteni, illetve mekkora az optimális költségszint egy fiókban.

Egy frissen induló hirdetési kampánynál, általában az első-második hónap végén lehet megmondani, hogy megfelelő-e az előre eltervezett keret vagy emelni kell azt. Ha túl kicsire méretezzük a költési keretet, akkor nem lesz elegendő megkeresés, illetve a hirdetési rendszer sem szolgáltat elégséges adatot a hirdetésekkel kapcsolatban. Ha viszont túl nagy keretet adunk meg, esetleg felesleges költségekbe verhetjük magunkat, pénzt égethetünk el. Összességében tehát több hónapos hirdetési tevékenység után lehet azt megmondani, hogy mi az az ideális keretösszeg amely a legtöbb konverziót hozhatja.

A hirdetés költsége tehát függ a vállalkozás jellegétől és a verseny nagyságától. Minél nagyobb a verseny a te szakmádban vagy piacodon, annál többet kell fizetni egy kattintásért. A Google Ads rendszere úgy működik, mint egy árverés, licitálni kell a helyezésért. Minél többet hajlandó fizetni valaki egy kattintásért, annyival előrébb fog elhelyezkedni a hirdetése.

Kattintás alapon fizetek, miért változik ennek a nagysága?

A kattintások pontos ára egy bonyolult képlet eredménye. Függ attól is, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni maximálisan egy kattintásért, de a Google Ads pontozza is a kulcsszavakat is. Minél magasabb a minőségi pontszáma egy adott típusú kulcsszónak, annál esélyesebb a jó ár és pozíció. A minőségi pontszámot befolyásolja a CTR értéke (átkattintás aránya), maga az Ads hirdetési fiók teljesítménye és a weboldal Google általi értékelése. Ez utóbbi kritikus faktor. Ha a Google ezt az értéket átlagon alulinak tekinti, sok esetben még tökéletes hirdetésekkel sincs esélye a hirdetőnek.

Természetesen a kampányoknak lehetnek más céljaik is (Elérés, Konverziós célok, stb.), ezért nem is lehet egzakt módon összehasonlítani az egyes kampánytípusokat legyen szó akár Google vagy Facebook hirdetésekről.

Mennyibe kerül egy kattintás?

Google esetén a kattintásokat átlagos értékkel nézzük általában. Egy jól strukturált és szakszerűen beállított kampány esetén (ha nincs sok versenytárs) akár 40-100 Ft-os kattintási díjakat is elérhet. Több versenytárssal már a 100-300 Ft-os kategória a vállalható. Az erősnek mondható szektorokban viszont már hazánkban sem ritka egy 300-1.500 Ft-os ajánlati díj, míg a kiemelt piacokon (bankszektor, duguláselhárítás, stb.) akár 1.500-3.000 Ft is lehet. Vannak kivételek ritka kivételek lefelé egyes kampánytípusoknál, de csak nagyon ritkán és réspiacokon. Képes kampányoknál az átagos kattintási díj 5-40 Ft között mozog. A szórás nagyon széles lehet, nem mindegy, hogy szöveges, képes, shopping, remarketing, stb. kampányra nézzük. 

A Facebookon hasonlón elemezzük a mérőszámokat, kattintási díj, 1000 ember elérésének díja, konverziós költség, oldalkedvelés, esemény visszajelzés, stb. 2023-ben egy oldalkedvelés kattintási díja kb. 25-200 Ft között van, az átlagos hirdetési kattintási díj 35-250 Ft között mozog. Itt is nagyon sokat számít a piac amelyen tevékenykedünk, illetve az, hogy milyen kampányokra nézzük ezt meg.

Mennyi ideig kell hirdetnem?

Mindenképpen tervezz 3-6 havi hirdetési tevékenységgel. Ilyen időtávon már reális következtetéseket lehet levonni a keresési eredményekből, kattintásokból, keresési kifejezésekből és a Google Analytics által adott adatokból. A Facebook hirdetéseknél is fontosak az A/B tesztelések és a stratégia kivitelezése. A Facebook esetében az idő elteltével folyamatosan változnak a hirdetési célok és a kampányok típusa is, ezt is figyelembe kell venni. Egy új webshopnál hogyan fókuszáljunk a konverziókra, ha még egy sem volt belőle, mert nincs semmilyen forgalom a webáruházban? Először látogatókat kell terelni az oldalra, meg kell ismertetni a márkát, utána lesznek vásárlók a látogatókból. 1-2 hónap hirdetési tevékenység lényegében csak karcolgatása a piacnak, főleg kis hirdetési keret esetén.

Ideális esetben egy induló vállalkozásnak legalább 1 évre előre kellene megtervezni az online marketing tevékenységét, amelyet negyedévente érdemes felülvizsgálni.

Oké de mennyi az annyi? A reklámbüdzsé meghatrározása ultra gyorstalpaló

A marketing költségvetés meghatározásának módszerei évtizedekre tekintenek vissza. Több egyszerűbb (tetszés szerinti, megengedhető, üzleti forgalom százalékában, versenyparitásos) illetve több kifinomultabb (cél-feladat, optimalizációs) technika is elérhető. A kisvállalkozások esetén a legtöbbet használt, az üzleti forgalom százalékában használt módszer. Oké de mit jelent ez? 

A százalékos arány azt jelenti, hogy a vállalkozás egy üzleti évében meghatározott bevétel X százalékát fordítják marketingre. Ebben első körben az összes marketing csatorna benne van. Ezt az X százalékot szokták felosztani különböző részekre. Természetesen minket az online marketing része érdekel hiszen ezzel foglalkozunk mi. 

A teljes marketing költség a cég bevételének az 5 és 10% között szokott lenni a nagy iparági gyakorlat szerint. Ez a százalékos határ több elemzésben megtalálható, lényegében minden piacon elfogadott érték. Ennek a mértéke egy kezdeti stádiumban lévő cég esetén (piacra való betörés) akár duplája-triplája is lehet, majd idővel egyre csökkenhet de az 5%-os határ alá nem érdemes menni.

Példa 1:
Tehát ha van egy Pl. árnyékolástechnikával foglalkozó cég, amelynek az előző éves árbevétele 550 millió forint, akkor ennek a cégnek kb. 25-50 millió forintot érdemes marketing költségekre összese fordítani. Természetesen egy régebbi már jól működő cég esetén, ahol már vannak akár visszatérő ügyfelek is ott kevesebb összeg is megfelelő lehet. A minimum költségvetésre ennél a cégnél 15-20 millió forintot javasolnánk.

Példa 2:
Van egy építőipari kis szolgáltató KKV. Éves árbevétel 80 millió forint. Igen, itt is
minimum 4 millió Ft lenne a marketing büdzsé. Igen ez havi 330.000 Ft. 

Példa 3:
Webáruház évi 150 millió forintos előző évi árbevétellel. Itt a vaslatunk kb. 15-20 millió forint lenne attól függően, hogy milyen terméket forgalmaz a webshop.

A fenti példákból is látható, hogy a marketing költségek jelentős része „nem megúszható” tétel. Nem lesz ingyen látogató, ingyen érdeklődő, ingyen vásárló.

Nézzük, miket érdemes átgondolni az indulás előtt!

1. Hirdetési Csatornák
Első kérdés, hogy milyen csatornákon szeretnénk hirdetéseket futtatni (Google, Facebook, stb.). Minden csatornának adjunk meg külön keretet, amit az eredmények (adatok) függvényében a későbbiek során át tudjuk csoportosítani, ha szükséges.

2. Versenyhelyzet
A kattintás alapú hirdetések esetén nagyon fontos, hogy mekkora versennyel nézünk szembe az adott piacon vagy célközönségen belül. 40-50 versenytársa van? Értelemszerűen nem kaphatunk néhány forintért már látogatókat, ahol ekkora a licitháború. Fel kell mérni előzetesen, hogy mire számíthat egy vállalkozás ilyen esetben, lássuk reálisan a lehetőségeket.

3. Lehetőségek
Egy éppen most nyíló webshopnak nyilván költséghatékonyan kell működnie. Viszont az adott keretből érdemes átgondolni, hogy mire, milyen termékek hirdetésére van lehetőség. Ha korlátozott kerettel rendelkezik, akkor érdemes kiválasztani olyan húzó (jól menő) termékeket vagy termékcsoportokat, főbb szolgáltatásokat, amelyben a vállalkozás jó helyzetben van, és biztosan jó ár-érték arányon tudja értékesíteni.

4. Facebook célok
A Facebook/Instagram rendszerein többnyire előre meghatározott célok szerint építik a kampányokat. Brand építés, forgalomterelés, oldalkedvelések növelése, konverziók turbózása, katalógus hirdetések? Mindegyik célra külön büdzsét érdemes allokálni. Ezek mértéke a hónapok során nyilván változnak, a stratégiai célokat követve.

5. Célok meghatározása
Érdemes előre lefektetni a számokat is. Mennyit ér meg egy vásárló, telefonáló, ajánlatkérő, Facebook oldalkedvelés? Sok esetben látjuk azt, hogy irreális elképzelésekkel indulnak neki a vállalkozók egy webshopnak. 100 látogatóból, hogyhogy csak 1-2 vásárol, miért nem 20-30? Az én termékem egy 1.5 millió forintos rendszer, miért nem csöng a telefonom 3000 Ft hirdetési költség után? A válasz egyértelműen a tapasztalat hiánya és a valóságtól elrugaszkodott kezdeti elképzelések.

6. A Weboldal
A weboldalam vagy webáruházam hirdetések nélkül önmagában is tud hozni vásárlókat? Ez az egyik kardinális kérdés. Ha egy webshop nem alkalmas arra, hogy önmagában eladjunk rajta bármit is, akkor hiába a csúcs szuper ügynökség vagy „szaki”, hiába a tökéletes képek és videók, nem fognak jönni az eladások. A weboldal technikai elemei, rendezettsége, a szállítási és fizetési lehetőségek, mind-mind fontos elemei a stratégiának, ezeket a hirdetések indítása előtt érdemes jól átgondolni.

7. Mérések
Napjainkban a Google Analytics használata, a konverziómérés, a Facebook Pixel, E-commerce mérés lehetőségeinek kihasználása alapvető fontosságú. Enélkül senki se vágjon bele a hirdetésekbe, hiszen pont az adatok megismerésén múlik minden. Kérjen szakértői segítséget, ha ezekben nem tud kiigazodni.

A fentiek figyelembevételével néhány támpont az induláshoz!

Mindenképpen javasoljuk átgondolni a havi/napi kereteket. Google hirdetéseknél ha rendelkezünk havi 90.000 Ft-al hirdetésekre, az napi 3000 Ft-ot jelent átlagosan. Ha egy középáras 60 Ft-os kattintási díjjal számolunk, akkor napi 50 kattintást tud elérni. Ebből már szuper eredmény, ha van 1-2 vásárló vagy érdeklődő. Facebookon a céljaink szabják meg az kampányokat, de ott is érdemes úgy tervezni hogy egy kattintást átlagosan 25-100 Ft-ból lehet átlagosan „elhozni”. Egy oldalkedvelő 20-200 Ft, egy konverzió 200-1.500 Ft is lehet. Sokminden függ az adott piactól és persze a hirdetésektől is. Réspiacok esetén elegendő lehet alacsonyabb költségkeret. Sajnos már hazánkban sincs olyan piac ahol ne lenne legalább 3-10 konkurencia. Az újabb és újabb kereskedők megjelenése pedig folyamatosan felfelé hajtja a hirdetési költségeket.

Nagyon fontos, hogy a keretösszegeket, mindig az adott vállalkozás piaci helyzete, céljai alapján lehet csak meghatározni, az alábbi javaslatok csak iránymutatóul szolgálnak. 2023-as, friss adatokat találsz itt.

50.000 Ft alatt
Google Ads

Néhány (1-2) fontosabb termék vagy szolgáltatási kategória, max. 10 fontosabb kulcsszó (csak kereső hirdetések). Szinte alig van olyan szolgáltatási csoport amelyre ez elegendő lenne, webshopok esetén ez a költségkeret sajnos kevés. Erősebb verseny esetén itt nincs esély.
Facebook
Max. 1 kampánycél-kampánytípus (Pl. forgalom vagy egy alap remarketing kampány) [Max. 1 célcsoport] Alap szintű kampánystratégiára vagy tesztelésre elegendő költségkeret.

50.000-150.000 Ft
Google Ads

Néhány (2-4) fontosabb termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések és képes vagy remarketing hirdetések) Erősebb piacok esetén inkább a felső határ a minimum, de ebből keretből mát kisebb eredmények elérhetőek.
Facebook
2-3 kampánycél-kampánytípus (Pl. forgalom- és konverzió fókusz vagy remarketing kampányok) [Max. 1-2 célcsoport] itt nagyon döntő lehet a kreatív minősége és az alkalmazott kampánytípus.

150.000-300.000 Ft
Google Ads
Néhány (6-8) fontosabb termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések, remarketing, alap shopping kampányok) Látható eredmények érhetőek el, de például egy komplex webshop hirdetésihez, ahol több 10.000 termék van biztosan nem elegendő.
Facebook
3-5 kampánycél (Pl. forgalom- és konverzió fókusz, remarketing kampányok vagy katalógus hirdetések) [3-6 célcsoport]

300.000-500.000 Ft
Google Ads
Szinte minden termék vagy szolgáltatási kategória (kereső hirdetések, képes hirdetések, remarketing, shopping kampányok, dinamikus hirdetések) Kiemelt termékköröknél (Telefon, kozmetikum, elektronika) vagy SOS szolgáltatásoknál (Duguláselhárítás, Mobilgumis, Autómentés) lokálisan éppen elégséges lehet a keretösszeg.
Facebook
5-8 kampánycél (forgalom- és konverzió fókusz, remarketing kampányok, katalógus hirdetések, dinamikus remarketing) [5-7 célcsoport]

500.000 Ft felett
Google Ads és Facebook kampányok esetén is, már az összes elérhető szolgáltatást és lehetőséget ki lehet használni. Itt már egyedi brief alapján lehet az ügyféllel közösen megtervezni a hirdetési stratégiát.

Hogyan tervezz a hirdetési költségkeretet?

1. Minimális költségkeret
A minimális költségkeretünk az a hirdetési büdzsé, amivel egyáltalán értelme van elkezdenünk a hirdetési tevékenységet. Természetesen ez a minimális keret, minden piaci helyzet esetében más és más, de akkor is a vállalkozó fejében ott kell lenni egy minimális keretnek amit erre tud fordítani. Értelemszerűen ebben a keretben nincs benne az ügynökség munkadíja. A minimális költségkeretből várható eredmény akkor lesz hatékony, ha a többi körülmény (weboldal minőség, cég-márka ismertség, közösségi média, stb) alapvetően jó állapotban van. Itt nincs „kecmec”, rövid távon csak azokat a termékeket / szolgáltatásokat / kulcsszavakat érdemes hirdetni amik valóban bevételt hozhatnak.

2. Elfogadható költségkeret
Az elfogadható költségkeretnek azt nevezzük, amikor várhatóan az a keret elegendő lesz az összes valóban fontos fizetett hirdetési kampánytípus finanszírozására. Az elfogadható költségkeret esetén még könnyen belefuthatunk egy erős „versenytársi szituációba„, amikor a verseny miatt a kattintási díjak miatt, sok esetben „korlátosak” lesznek a kampányaink, vagy a megjelenítési, pozíciós helyezéseink gyengébbek lehetnek. Ez a keret még távol áll az ideálistól, ezért itt nagyon fontos a célközönség meghatározása. Ennél a résznél a költségkeret egy részét (Max. 10-20%) már érdemes márkaépítésre vagy olyan kampányokra áldozni amelyek a közép és hosszútávú célokat is szolgálnak.

3. Ideális költségkeret
Optimális-ideális költségkeretnek azt nevezzük, ahol a keretet úgy tudjuk elosztani, hogy az a teljes fizetett online marketing stratégiai elemeket lefedje. A rövid-közép-hosszú távú terveknek megfelelően készíthetően különféle kampányok, és bizonyos esetekben már „odaszúrhatunk” a versenytársaknak is, akár dominálhatjuk is a piacot a főbb termékköreink esetén. Itt már a költségkeret 25%-át fixen érdemes brandépítésre fordítani.

Amennyiben tetszett a cikkünk kérlek kövessetek minket a Facebook (https://www.facebook.com/hirdetespartner.hu) és Instagram (https://www.instagram.com/hirdetespartner/) oldalainkon. Osszátok meg, vegyétek-vigyétek hírét, hogy további ilyen (szerintünk) értéket adó cikk juthasson el hozzád, és a hozzád hasonló vállalkozókhoz is. #koszi #hajraelore

Főbb csomagjaink

Kereső csomag

30.000 Ft havonta | nettó
  • Google Kereső-Szöveges Hirdetések Kezelése

Komplex csomag

40.000 Ft havonta | nettó
  • Kereső | Képes | Remarketing Hirdetések
NÉPSZERŰ

WebShop csomag

50.000 Ft havonta | nettó
  • Teljes WebShop Hirdetési Csomag + Google Shopping
Menü bezárása