Online Marketing Kezdőknek | Alapok amit tudnod kell!

Kezdő hirdető vagy? Fogalmad sincs honnan indulj? Itt a segítség!

online marketing kezdőknek

Napjainkban már elengedhetetlenül fontos elemévé vált az online jelenlét a cégek életében, nem számítva, hogy egy éppen folyamatban lévő saját vállalkozás elindítása, vagy már régóta üzemelő cégről van szó. A KKV szektor vezetőinek szüksége van a digitális marketing eszközeire, hogy követni tudják a marketing és egyéb beruházásaik megtérülését és építeni a saját márkájuk, cégük arculatát is. A vállalkozás sikere, vagy jövőbeni léte múlhat ezen a fontos lépéseken. 

Tudtad, hogy a Forbes kutatása szerint a fogyasztók és céges vásárlók akár 80-90 %-a is utánanéz online a kiszemelt árunak vagy szolgáltatásnak vásárlás előtt? Azt, hogy az emberek 90%-a nem lép tovább a Google keresési találatainak első oldalánál? Fontos tehát, hogy a cég befektessen a keresőoptimalizálásba és kulcsszókutatásba, illetve mindig a legfrissebb információkat adja át a keresőmotorok és a potenciális ügyfelei számára. Legyen egy olyan partnered aki segít, és tanácsod ad neked a továbblépésben!

Amennyiben, egyéni vállalkozó vagy, esetleg mikro, kis vagy középvállalkozóként tevékenykedsz, és nincs vagy kevés az előzetes tapasztalatod az online marketing területén, mi segítünk eligazodni! Most érthetően átvesszük a fontosabb fogalmakat, hogy te is bátrabban belevághass!

A kisvállalkozások marketingjének központi elemei

A weboldal

Egy professzionális weboldal szinte bármely vállalkozásnak a legfontosabb eleme. Ezen keresztül mutathatja meg ki is vagy, mit is kínálsz, hol vagy elérhető, és hogyan érhetnek el téged a potenciális vásárlók. Ha még soha nem készítettél minőségi weboldalt, és nem vagy biztos a technikai tudásodban, keress fel egy webfejlesztő céget, vagy próbáld ki az ingyenes eszközök valamelyikét. 

Egy weboldal tervezése általában ott kezdődik, amikor meghatározzuk mi a célunk. Célszerű már az induláskor olyan weboldal nevet választani, amely a fő termék vagy szolgáltatás típusra jellemző (pl. www.irodagep-szerviz.hu). Ha saját magad készíted a weboldalt, a készítésekor ne felejtsd el összekötni a Google Analytics és Google Search Console fiókokkal, ahhoz, hogy nyomon tudd követni ki, mikor, milyen célból, milyen eszközökkel, stb. látogatják meg a weboldalad. Használd a Google Analytics 4-es verzióját már.

Csináld magad eszközök

Ha érdekel és értesz valamennyire ehhez a technikához, akkor valószínűleg te készítenéd el legszívesebben a vállalkozásod honlapját. Amennyiben ezzel a megoldással élsz, érdemes az alábbi CMS (Content Management System Tartalom Kezelő Rendszer) rendszerek közül választanod. Az egyik leggyakoribb CMS felület a WordPress vagy a Joomla. A legtöbb CMS rendszer előre megszerkesztett sablonokat kínál, amelyeket ingyenesen vagy megvásárolva lehet használni, majd azoknak egyedi testre szabásával, egyéni ízlésre formálni. A kezdőtől a haladó szintig megtalálhatóak olcsó, vagy éppen ingyenes lehetőségek is. Amint elkészül a weboldal, a legtöbb CMS felületen be lehet állítani különböző plugineket (beépülő modulokat), amelyek segítenek a keresőoptimalizálásban, ezáltal jobb eredményeket lehet elérni a Google keresési találataiban.

Szabadúszók és ügynökségek

Amennyiben nem érzed biztosnak a technikai tudásod, nyugodtan fordulhatsz szabadúszókhoz (egyéni vállalkozók) vagy ügynökségekhez, amelyek a webdesigra specializálódtak. Ez azoknak a vállalkozásoknak is remek megoldás, amik már rendelkeznek honlappal, de szükséges azok átszerkesztése SEO (Keresőoptimalizálás) vagy UX (User Experience-Felhasználói élmény) szempontból, hogy jobb eredményeket érjenek el. Szabadúszó online marketinges kollégák között, sajnos nagyon sok a szintén kezdő vagy junior vállalkozó, érdemes megvizsgálnod a hátterét az adott személynek, milyen tapasztalattal nyújt neked szolgáltatást. Te sem építenéd egy kőműves tanonc segítségével a házad, ugye?

Google Rangsorolás és a Keresőoptimalizálás (SEO)

Volt már olyan, hogy rákerestél a céged nevére, és azon tűnődtél, hogy vajon miért nem bukkan fel a weboldalad a Google organikus (nem fizetett) keresési találatai között? Nos, a találati eredmények hátterében nagyon sok befolyásoló tényező áll. Releváns kulcsszavak és elhelyezésük, a tartalom hossza, a tartalom minősége, az oldal betöltési sebessége, a tartalom kihelyezésének gyakorisága, a képek elnevezése és még sok-sok más (akár több 100) egyedi változó. 

Egy keresés alkalmával, a Google összetett rendszere megpróbálja megtalálni a lehető legjobb tartalmat az oldalakon, így a kereső ügyfélnek a legmegfelelőbb találatokat szolgáltatni. Például ha rákeresnél “Budapest legjobb fodrásza”-ra, akkor a te számodra nem releváns az a találat, amely egy már bezárt fodrászatot mutat meg neked, Szolnok város Budapest nevű utcájában. Ezzel ellentétben viszont érdekes információt nyújthat neked, ha a találat vásárlói véleményeket, elérhetőségeket és térképet is mutatna, amelyek segítségével könnyen betájolhatod az adott fodrászatot. A Google mindig a minőségi és releváns tartalmak megmutatására törekszik. 

A keresőoptimalizálás (SEO Search Engine Optimization) segítségével még tovább javíthatod az eredményeket. A keresőoptimalizálás abban segít, hogy a lehető legjobb pozíciót érd el az organikus (nem fizetett) találatok listáján, így sokkal láthatóbbá téve a céged azok számára, akik az te márkádat, terméked vagy szolgáltatásodat keresik. Az első lépés, a weboldal szerkezeti felállítása. Kulcsszókutatással megvizsgálhatod, hogy a céged célcsoportja mikre keres általában a szolgáltatásoddal kapcsolatban, és később ezek alapján úgy pozícionálhatod a cégedet, hogy ezek az emberek megtaláljanak téged. Fontos, hogy a releváns kulcsszavakat a honlapon belül is fel kell tüntetni a megfelelő helyeken: H1, Title és Meta description (leírás), ellenkező esetben eredménytelen lehet a tevékenységed, bármilyen jó képeket teszel is fel az oldalra.

Blogolás - Tartalomkészítés

Minél többször tűnik fel az adott kulcsszó a minőségi és releváns tartalmakban, annál nagyobb a valószínűsége, hogy előrébb kerül az organikus keresési találatokban. Ennek a legjobb módja a blog vezetése (szöveges tartalomkészítés), amelyen a saját cégről, új termékekről vagy már meglévő termékek teszteredményeiről, szolgáltatásról, illetve ezekhez kapcsolódó témákról írhatsz, továbbá a blogról hivatkozhatsz (linkelhetsz) a saját weboldalra is, ezzel is erősítve a weboldal egyes oldalainak pozícióját. 

Egy egyszerű blog elkezdéséhez ugyanúgy rendelkezésére állnak ingyenes és olcsó eszközök, mint a weboldal készítéshez. Már ha heti egyszer posztot (bejegyzést) sikerül kiraknod, jelentősen javíthatod a honlapod láthatóságát és egyben látogatottságot is, és növelheted lehet a márkád iránti bizalmat. A blogot írhatod te is, de akár meg is bízhatsz valakit a blog vezetésével, legyen az szabadúszó vagy ügynökség. A SEO-ra mindig nagy figyelmet kell fordítani, ez igaz a blogolás esetében is. 

A blog elindításakor beágyazhatóak call-to-action (cselekvésre buzdító) lehetőségek, mint például a hírlevél feliratkozás, regisztrációra irányuló felhívás esetleg kedvezményért cserébe, vagy egy PDF letöltésére irányuló gomb. Így az te céged iránt érdeklő fogyasztók, értesítést kaphatnak minden új poszt, vagy letölthető anyag megjelenésekor, így növelve hosszútávon a márkahűséget.

Brand

A Facebook kutatásai szerint az emberek 77%-a hűséges a márkákhoz. Érdemes tehát létrehozni egy következetes márkaidentitást, amely által professzionálisabbnak tűnik a cég, így könnyebben érhet el új fogyasztókat. Jeff Bezos, az Amazon alapítója szerint, a “brand” az az érzelem, amit az emberek éreznek a céged nevének hallatára. Ez a név, logó és a design kombinációja. Először érdemes kitalálni a színsémát, majd a logó megtervezésével megkeresni egy szabadúszót vagy ügynökséget. A színsémában segítségedre lehet az Adobe Color és a Coolors.

Email eszközök

Az email marketing még mindig jelentős és eredményes szegmense a hirdetések világának. A MarketingSherpa nevű szakblog felmérései szerint, a felnőttek 72%-a szívesebben kommunikál email üzenet formájában. Könnyű és egyszerű módja a régi és új fogyasztókkal való kommunikációra is. 

Amint beállítottál egy email marketinges eszközt (ebből is vannak ingyenes és fizetős változatok), kísérletezz a különböző hírlevelek kiküldésével, belevéve a blogbejegyzéseket, a promóciókat, és az eseti kedvezményeket egyaránt. Ebből is látni fogod, hogy a fogyasztók mire reagálnak leginkább, ez a későbbiekben megkönnyíti a marketing és egyben üzleti stratégiák megtervezését is. Az egyik legjobb eszköznek mi a Mailjet rendszerét ajánlanánk.

Konverziós eszközök

Az egyik legjobb módja a teljesítmények mérésének a konverziók beállítása. A Google Ads (leánykori nevén Adwords) és Analytics fiókoknak köszönhetően, ezt már egyszerűen beállíthatod, csak azt kell eldöntened, hogy milyen mérőszámok legyenek amiket mérni szeretnél. Hányan vásároltak, hányan iratkoztak fel a hírlevelre, hányan olvasták el a blog bejegyzést, hány ember töltött 5 percnél több időt a weboldalon. stb. Ehhez általában egy visszaköszönő oldal beállítása szükséges, aminek külön URL-je (egyedi webcíme) van. 

Például ha valaki beírja az email címét a feliratkozás részbe, majd rákattint a “Feliratkozom!” gombra, az oldal irányítsa át egy “Köszönjük a feliratkozását!” oldalra (Pl.: www.cegnev.hu/hirlevel/kosznjuk), amelyre be lehet állítani a konverzió mérést, és onnantól kezdve mérni lehet, hányan iratkoztak fel. Bizonyos weboldal szerkezetek nem alkalmasak ilyen egyszerű konverzió mérésre, ezért más megoldásokhoz kell folyamodni, de ezeket inkább bízd szakértőkre. A konverzió mérés alapjairól IDE KATTINTVA olvashatsz bővebben!

Közösségi média fiókok

A közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Pinterest, Twitter, stb.) mára az egyik legmeghatározóbb platform lett, ami jelentősen segíthet a forgalom megnövelésében, a jobb pozíció elérésében, és a fogyasztókkal való kommunikációban is. A Facebook oldal üzemeltetése nem kérdéses, viszont ki lehet egészíteni az ingyenes Google My Business (Google Cégem) oldallal is, mely a keresési találatoknál sokkal hangsúlyosabban fogja megjeleníteni a céged, így bizonyos esetekben lehetőséget (helyet) elvéve a konkurenciától. 

Ezennel a gyorstalpaló végéhez érkeztünk. Valószínűleg még hosszú út áll előtted az online jelenléted kialakításában, de ezek a kis lépések nagy hatással lesznek a cégedre. Néhány pontnak több idő kell a “beérésre” (például a blognak), de a közösségi média fiókoknak azonnali hatása van a tevékenységre. 

Köszönjük szíves figyelmed, amennyiben segíteni tudunk neked, keress meg minket, és indulj el velünk a siker útján!