Blog
A Google Ads minőségi mutató 2023-ban is számít még?
- 2023-09-26
A minőségi mutatót mindig is az egyik legmisztikusabb teljesítménymutatónak tekintették a Google Ads rendszerében. A Google által végrehajtott automatizálási változások miatt egy ideje nem sokat hallottunk erről a mérőszámról (illetve arról, hogy manuálisan mit tehetünk ennek befolyásolásához). De vajon ez azt jelenti, hogy már nem is számít?
Mi az a Google Ads minőségi mutató?
Mielőtt belevágnánk a minőségi mutató jelenébe és jövőjébe, először frissítsük fel, miből áll össze ez a mutató.
A minőségi mutatónak (Quality Score) három összetevője van, ami csak a normál keresési kampányok kulcsszavainál jelenik meg:
- Hirdetés relevanciája: azt mutatja, hogy mennyire egyezik a hirdetés a keresési lekérdezéssel. Tehát minden egyes felhasználói keresésnél a Google vizsgálja, hogy az adott kulcsszó/kifejezés szerepel-e a hirdetési szövegben. Általában ez az a rész, ami a minőségi mutató javításának legegyszerűbb lépésének tekinthető, mert a hirdetés szövegét teljesen kontrollálni tudjuk.
- Várható átkattintási arány (ECTR): a Google azon becslése, hogy a felhasználó mekkora valószínűséggel kattint a hirdetésre. Ezt olyan tényezők alapján méri, mint a keresési szándék hirdetéssel való egyezése vagy a historikus CTR adatok. Ez tekinthető a minőségi mutató legnehezebben javítható részének, mivel az, hogy milyen valószínűséggel szerzünk meg egy kattintást, az csak a Google előrejelzésén múlik. Emiatt nem sokat lehet tenni ezen összetevő szabályozására.
- Céloldallal kapcsolatos élmény: azt jelzi, hogy a céloldal mennyire felhasználóbarát és releváns a keresést végző felhasználó számára. A Google olyan területeket értékel, mint az oldal betöltési sebessége, az oldalon lévő kulcsszavak, a relevancia, stb. A lehetőségekhez képest ez a rész is könnyen javítható, mivel a saját webhelyünket bármikor szerkeszthetjük és módosíthatjuk.
Az egyes összetevők értéke „Átlag felett”, „Átlagos” vagy „Átlag alatt” lehet. Az értékelés során a rendszer olyan hirdetőkkel végez összehasonlítást, akiknek a hirdetései pontosan az adott kulcsszó használatakor jelentek meg a megelőző 90 napban. Ha valamelyik összetevő állapota „Átlagos” vagy „Átlag alatt”, akkor valószínűleg vannak olyan részletek, amelyeket érdemes optimalizálni.
A Google ezt a három tényezőt veszi figyelembe, majd a minőségi mutatóhoz 1-től 10-ig terjedő értéket rendel (ahol az 1-es a legrosszabb és 10-es a legjobb érték). Mivel a Google szigorú szabályokat alkalmaz, úgy véljük, hogy a 7-es és afeletti mutatószámok kiválóak, a 4-6 közöttiek megfelelő, míg minden, 4-es alatti mutatószám javítandó értéknek számít.
Hogyan működik a minőségi mutató?
A minőségi mutató hatással van a hirdetési kampány teljesítményére, mivel meghatározza egy hirdetés rangsor szerinti helyét a Google hirdetési aukciós rendszerében. A hirdetés rangja egyenlő a maximális CPC ajánlat és a minőségi mutató pontszámának szorzatával. Tehát, ha magas ajánlatot teszel, de továbbra is azt látod, hogy a legelső helyen, illetve az oldal tetején való megjelenés aránya csökken, akkor gyanakodhatsz, hogy ezért a kulcsszó minőségi mutatója lesz a felelős.
Akkor számít még a minőségi mutató?
Két irányzat létezik a minőségi mutató tekintetében, és most mindkettőt részletesen be fogjuk mutatni.
1. A Google Ads minőségi mutató NEM SZÁMÍT
Nincs sok hatalmunk felette
Nehéz kontrollálni, illetve javítani rajta, mert a mutató a Google algoritmusán alapul. A Google pedig nem ad sok információt arról, hogy konkrétan mi okozza az alacsony pontszámot a hirdetéseinknél vagy a céloldalunknál.
Csak a keresési kampányokra vonatkozik
A minőségi mutató csak a normál keresési kampányokra vonatkozik. De miért kellene a keresési kulcsszavaknak az egyetlen olyan összetevőnek lennie, ami befolyásolja a kampány KPI-ját? Emellett, az évek során végrehajtott Google fejlesztések miatt, a keresési kampány már nem annyira meghatározó kampánytípus a sok más típusú kampánytípushoz képest, mint például a Performance Max vagy a képes, videós kampányok.
Nem mindig függ össze a teljesítménnyel
Előfordul, hogy a hirdetők aggódnak az alacsony minőségi mutató miatt, holott a hirdetési fiókjuk egyébként remekül teljesít, és eléri a céljait. Ha a kívánt konverziókat a kívánt költséggel szerezük meg, kit érdekel, ha alacsony a minőségi mutató? Az utolsó dolog, amit szeretnék, az az, hogy elveszítsük ezt a kiváló teljesítményt, mert megpróbáltunk valamennyit javítani a minőségi mutatón.
Hiányzó adatok
Az alábbi képernyő képen látható, hogy a kulcsszavaknak azonos átkattintási arányuk (CTR) van, azonban egyes kulcsszavaknál hiányoznak a minőségi mutatóra vonatkozó adatok.
Ellentmondásos pontszámok
Az alábbi három kulcsszó nagyon hasonlít egymásra, és ugyanarra a céloldalra vezetnek, mégis háromból két kulcsszó 8-as értéket kapott, míg a harmadik kulcsszó csak 3-ast.
Mutatószám-teljesítmény ellentmondás
Az alábbi kulcsszó az egyik legtöbb konverziót hozó kulcsszó ebben a fiókban, de a pontszáma csak átlagos.
A robotok által vezérelt pontszámok tökéletlenek
A hirdetésrelevancia és a céloldali élmény meghatározását robotok végzik. Vagyis teljes mértékben a Google robotjaira kell hagyatkoznunk annak meghatározásában, hogy hirdetéseink relevánsak-e, és kielégítő céloldali élményt nyújtunk-e. Emiatt egy ilyen rendszert nem tekinthetünk tökéletes, hiba nélküli rendszernek.
Láttunk már arra példát, hogy egy hirdetési fiók nagyon magas CTR-rel, hihetetlenül releváns hirdetésekkel és gyönyörű, kulcsszóra optimalizált céloldalakkal rendelkezett, mégis borzalmas minőségi mutatókat produkált. Illetve olyan fiókokat is láttunk, ahol a márkás kulcsszavak (olyan kulcsszavak, amelyek az adott vállalat nevét tartalmazzák) 3-as minőségi mutatót kaptak.
2. A Google Ads minőségi mutató TOVÁBBRA IS SZÁMÍT
Temethetjük a minőségi mutatót? Nem, határozott NEM a válasz. Nézzük, mi szól a minőségi mutató jövője mellett.
A hatása változatlan
A minőségi mutató továbbra is fontos tényező a hirdetés rangsor szerinti helyének megállapításakor, és ezért továbbra is számít, ha a Google találati lista (SERP) tetején szeretnénk megjelenni. Ha a versenytárshoz képest gyengébb minőségi mutatónk van, az ugyanúgy hátrányt fog okozni, mint korábban. Viszont ha kiváló minőségi mutatónk van, akkor jobb teljesítményre számíthatunk! Vagyis a rendszer matematikája továbbra is ugyanaz, mint tíz éve.
A kulcsszó szándéka újra lett definiálva
Bár a minőségi mutató nem változott 2013 óta, sok minden más megváltozott.
Régebben (a maximum 90 karakteres hirdetés szövegekben) nagyon könnyű volt rossz, irreleváns, alacsony minőségű hirdetéseket írni. Ekkor a minőségi mutató egy nagyon egyszerű mérőszám volt annak értékelésére, hogy mennyire „jó” az adott hirdetés. Emellett egy igazán hasznos visszajelzés is volt a hirdetők számára, hogy a hirdetéseik miként és mennyire felelnek meg a keresést végző felhasználók szándékainak.
2013 óta azonban a Google megháromszorozta a hirdetések méretét, illetve személyre szabható hirdetésbővítményeket, új hirdetésformátumokat és reszponzív hirdetéseket vezetett be a szélesebb körű tesztelés elősegítése érdekében.
Már nem az a kérdés, hogy „Egyezik-e ez a hirdetés a felhasználói szándékkal egyetlen, kulcsszóhoz kapcsolódó tényezőben?” hanem inkább „Egyezik-e ez a hirdetés az adott felhasználó szándékával több ezer tényező alapján, beleértve a kulcsszót, az eszközt, az operációs rendszert, a napszakot, a demográfiai adatokat (és egyebeket)?”
A minőség szintje megemelkedett
Régen sok hirdető sok rossz hirdetést írt, így nem volt nehéz jó vagy kiváló minőségi mutatóval rendelkező hirdetést írni, hogy felülmúljunk mindenkit. Azonban a Google mostanra sokkal könnyebbé tette a hirdetők számára a jó (vagy legalábbis nem rossz) hirdetések írását.
Ez nagyszerű a felhasználók és a kezdő hirdetők számára, ám mindenki számára magasabbra teszi a lécet, ha valóban nagyszerű, magas minőségi mutatóval rendelkező hirdetést akarunk írni.
Tehát a minőségi mutató továbbra is számít, csak ez már nem egy jollyjoker, mint régen.
A minőségi mutató javítása
Sajnos a Google nem határozza meg pontosan, hogy mit is kell tennünk a minőségi mutató javítása érdekében.
Az biztos, hogy a minőségi mutató továbbra is fontos tényező, és a javítására alkalmazott taktika továbbra is pozitív eredményeket hoz. De a marketinges szakemberek manapság jobban fókuszálnak a PPC-stratégiára, mint a taktikára. A minőségi mutató javítása 10%-kal is javíthatja a PPC-s eredményeket. Ám a PPC-stratégia fejlesztése akár megtízszerezheti az eredményeket!
A minőségi mutató mindig is a kampányok ellenőrző jelzésének számított. Ez azt jelenti, hogy igen, ez a mutató befolyásolja a kampány teljesítményét, de itt nem ér véget a dolog. Az alacsony minőségi mutatójú kulcsszavak továbbra is jól teljesíthetnek, sőt néha még jobban is, mint a magasabb minőségi mutatójú kulcsszavak. A konkurenciát célzó kulcsszavak minőségi mutatója is mindig alacsony lesz, de ettől még továbbra is jól konvertálhatnak.
Úgy gondoljuk, hogy kiemelten fontos, hogy a hirdetésszövegek és a célzott kulcsszavak egyezést mutassanak, illetve hogy a céloldal gyorsan betöltődjön. Ha ezeket a dolgokat biztosítjuk, akkor ezzel sokkal lényegesebb erőfeszítést tettünk a siker felé, mintha megpróbáltuk volna a minőségi mutatót 5-ről 7-re feltornázni.
A Google minőségi mutató el fog tűnni?
Csak ismételni tudjuk: NEM! Ahogy a cikkben is írtuk, a minőségi mutató létezése és matematikája változatlan és még mindig lényeges tényező a Google keresési kampányok esetében.
Tehát a Google Ads minőségi mutató továbbra is releváns?
Cikkünkben bemutattuk a két, ellentétes irányzat érvelését, így most teljesen rád lesz bízva, hogy összpontosítani fogsz-e a minőségi mutatóra vagy sem. Ha küzdesz, mert a hirdetéseid nehezen jelennek meg a SERP-ben, akkor a minőségi mutató javítása segíthet rajtad. Viszont ha elégedett vagy a hirdetési fiókod teljesítményével, akkor lehet, hogy érdemes úgy hagyni a minőségi mutatókat, ahogy vannak.
Azonban, ahogy a nemrégiben megrendezett Google Marketing Live 2023 eseményen látható volt, a keresési hirdetési terület gyorsan változik. Manapság a hirdetők a normál keresési kampányokon túl számos módon népszerűsíthetik vállalkozásukat a Google-ön. A hirdetési fiók egyedi céljaitól is függ, hogy mennyire kell a Google minőségi mutatóira támaszkodni, de a siker elérése érdekében érdemes kipróbálni további hirdetési stratégiákat is, mint például a mesterséges intelligencia által vezérelt hirdetések alkalmazása a Google Ads fiókban.
Amennyiben bővebben szeretnél olvasni a Google súgójában a témáról itt teheted meg: https://support.google.com/google-ads/answer/6167118?hl=hu
Amennyiben tetszett a cikkünk kérlek kövessetek minket a Facebook (https://www.facebook.com/hirdetespartner.hu) és Instagram (https://www.instagram.com/hirdetespartner/) oldalainkon. Osszátok meg, vegyétek-vigyétek hírét, hogy további ilyen (szerintünk) értéket adó cikk juthasson el hozzád, és a hozzád hasonló vállalkozókhoz is. #koszi #hajraelore