A Google Ads minőségi mutató 2023-ban is számít még?

A minőségi mutatót mindig is az egyik legmisztikusabb teljesítménymutatónak tekintették a Google Ads rendszerében. A Google által végrehajtott automatizálási változások miatt egy ideje nem sokat hallottunk erről a mérőszámról (illetve arról, hogy manuálisan mit tehetünk ennek befolyásolásához). De vajon ez azt jelenti, hogy már nem is számít?

Mi az a Google Ads minőségi mutató?

Mielőtt belevágnánk a minőségi mutató jelenébe és jövőjébe, először frissítsük fel, miből áll össze ez a mutató.

A minőségi mutatónak (Quality Score) három összetevője van, ami csak a normál keresési kampányok kulcsszavainál jelenik meg:

  • Hirdetés relevanciája: azt mutatja, hogy mennyire egyezik a hirdetés a keresési lekérdezéssel. Tehát minden egyes felhasználói keresésnél a Google vizsgálja, hogy az adott kulcsszó/kifejezés szerepel-e a hirdetési szövegben. Általában ez az a rész, ami a minőségi mutató javításának legegyszerűbb lépésének tekinthető, mert a hirdetés szövegét teljesen kontrollálni tudjuk.
  • Várható átkattintási arány (ECTR): a Google azon becslése, hogy a felhasználó mekkora valószínűséggel kattint a hirdetésre. Ezt olyan tényezők alapján méri, mint a keresési szándék hirdetéssel való egyezése vagy a historikus CTR adatok. Ez tekinthető a minőségi mutató legnehezebben javítható részének, mivel az, hogy milyen valószínűséggel szerzünk meg egy kattintást, az csak a Google előrejelzésén múlik. Emiatt nem sokat lehet tenni ezen összetevő szabályozására.
  • Céloldallal kapcsolatos élmény: azt jelzi, hogy a céloldal mennyire felhasználóbarát és releváns a keresést végző felhasználó számára. A Google olyan területeket értékel, mint az oldal betöltési sebessége, az oldalon lévő kulcsszavak, a relevancia, stb. A lehetőségekhez képest ez a rész is könnyen javítható, mivel a saját webhelyünket bármikor szerkeszthetjük és módosíthatjuk.

Az egyes összetevők értéke „Átlag felett”, „Átlagos” vagy „Átlag alatt” lehet. Az értékelés során a rendszer olyan hirdetőkkel végez összehasonlítást, akiknek a hirdetései pontosan az adott kulcsszó használatakor jelentek meg a megelőző 90 napban. Ha valamelyik összetevő állapota „Átlagos” vagy „Átlag alatt”, akkor valószínűleg vannak olyan részletek, amelyeket érdemes optimalizálni.

A Google ezt a három tényezőt veszi figyelembe, majd a minőségi mutatóhoz 1-től 10-ig terjedő értéket rendel (ahol az 1-es a legrosszabb és 10-es a legjobb érték). Mivel a Google szigorú szabályokat alkalmaz, úgy véljük, hogy a 7-es és afeletti mutatószámok kiválóak, a 4-6 közöttiek megfelelő, míg minden, 4-es alatti mutatószám javítandó értéknek számít.

Hogyan működik a minőségi mutató?

A minőségi mutató hatással van a hirdetési kampány teljesítményére, mivel meghatározza egy hirdetés rangsor szerinti helyét a Google hirdetési aukciós rendszerében. A hirdetés rangja egyenlő a maximális CPC ajánlat és a minőségi mutató pontszámának szorzatával. Tehát, ha magas ajánlatot teszel, de továbbra is azt látod, hogy a legelső helyen, illetve az oldal tetején való megjelenés aránya csökken, akkor gyanakodhatsz, hogy ezért a kulcsszó minőségi mutatója lesz a felelős.

google ads hirdetés minőségi mutató

Akkor számít még a minőségi mutató?

Két irányzat létezik a minőségi mutató tekintetében, és most mindkettőt részletesen be fogjuk mutatni.

1. A Google Ads minőségi mutató NEM SZÁMÍT

Nincs sok hatalmunk felette

Nehéz kontrollálni, illetve javítani rajta, mert a mutató a Google algoritmusán alapul. A Google pedig nem ad sok információt arról, hogy konkrétan mi okozza az alacsony pontszámot a hirdetéseinknél vagy a céloldalunknál.

Csak a keresési kampányokra vonatkozik

A minőségi mutató csak a normál keresési kampányokra vonatkozik. De miért kellene a keresési kulcsszavaknak az egyetlen olyan összetevőnek lennie, ami befolyásolja a kampány KPI-ját? Emellett, az évek során végrehajtott Google fejlesztések miatt, a keresési kampány már nem annyira meghatározó kampánytípus a sok más típusú kampánytípushoz képest, mint például a Performance Max vagy a képes, videós kampányok.

Nem mindig függ össze a teljesítménnyel

Előfordul, hogy a hirdetők aggódnak az alacsony minőségi mutató miatt, holott a hirdetési fiókjuk egyébként remekül teljesít, és eléri a céljait. Ha a kívánt konverziókat a kívánt költséggel szerezük meg, kit érdekel, ha alacsony a minőségi mutató? Az utolsó dolog, amit szeretnék, az az, hogy elveszítsük ezt a kiváló teljesítményt, mert megpróbáltunk valamennyit javítani a minőségi mutatón.

Hiányzó adatok

Az alábbi képernyő képen látható, hogy a kulcsszavaknak azonos átkattintási arányuk (CTR) van, azonban egyes kulcsszavaknál hiányoznak a minőségi mutatóra vonatkozó adatok.

minosegi mutato google ads

Ellentmondásos pontszámok

Az alábbi három kulcsszó nagyon hasonlít egymásra, és ugyanarra a céloldalra vezetnek, mégis háromból két kulcsszó 8-as értéket kapott, míg a harmadik kulcsszó csak 3-ast.

minőségi mutató google ads hirdetések

Mutatószám-teljesítmény ellentmondás

Az alábbi kulcsszó az egyik legtöbb konverziót hozó kulcsszó ebben a fiókban, de a pontszáma csak átlagos.

minőségi mutató google ads hirdetések

A robotok által vezérelt pontszámok tökéletlenek

A hirdetésrelevancia és a céloldali élmény meghatározását robotok végzik. Vagyis teljes mértékben a Google robotjaira kell hagyatkoznunk annak meghatározásában, hogy hirdetéseink relevánsak-e, és kielégítő céloldali élményt nyújtunk-e. Emiatt egy ilyen rendszert nem tekinthetünk tökéletes, hiba nélküli rendszernek.

Láttunk már arra példát, hogy egy hirdetési fiók nagyon magas CTR-rel, hihetetlenül releváns hirdetésekkel és gyönyörű, kulcsszóra optimalizált céloldalakkal rendelkezett, mégis borzalmas minőségi mutatókat produkált. Illetve olyan fiókokat is láttunk, ahol a márkás kulcsszavak (olyan kulcsszavak, amelyek az adott vállalat nevét tartalmazzák) 3-as minőségi mutatót kaptak.

2. A Google Ads minőségi mutató TOVÁBBRA IS SZÁMÍT

Temethetjük a minőségi mutatót? Nem, határozott NEM a válasz. Nézzük, mi szól a minőségi mutató jövője mellett.

A hatása változatlan

A minőségi mutató továbbra is fontos tényező a hirdetés rangsor szerinti helyének megállapításakor, és ezért továbbra is számít, ha a Google találati lista (SERP) tetején szeretnénk megjelenni. Ha a versenytárshoz képest gyengébb minőségi mutatónk van, az ugyanúgy hátrányt fog okozni, mint korábban. Viszont ha kiváló minőségi mutatónk van, akkor jobb teljesítményre számíthatunk! Vagyis a rendszer matematikája továbbra is ugyanaz, mint tíz éve.

A kulcsszó szándéka újra lett definiálva

Bár a minőségi mutató nem változott 2013 óta, sok minden más megváltozott.

Régebben (a maximum 90 karakteres hirdetés szövegekben) nagyon könnyű volt rossz, irreleváns, alacsony minőségű hirdetéseket írni. Ekkor a minőségi mutató egy nagyon egyszerű mérőszám volt annak értékelésére, hogy mennyire „jó” az adott hirdetés. Emellett egy igazán hasznos visszajelzés is volt a hirdetők számára, hogy a hirdetéseik miként és mennyire felelnek meg a keresést végző felhasználók szándékainak.

2013 óta azonban a Google megháromszorozta a hirdetések méretét, illetve személyre szabható hirdetésbővítményeket, új hirdetésformátumokat és reszponzív hirdetéseket vezetett be a szélesebb körű tesztelés elősegítése érdekében.

Már nem az a kérdés, hogy „Egyezik-e ez a hirdetés a felhasználói szándékkal egyetlen, kulcsszóhoz kapcsolódó tényezőben?” hanem inkább „Egyezik-e ez a hirdetés az adott felhasználó szándékával több ezer tényező alapján, beleértve a kulcsszót, az eszközt, az operációs rendszert, a napszakot, a demográfiai adatokat (és egyebeket)?”

A minőség szintje megemelkedett

Régen sok hirdető sok rossz hirdetést írt, így nem volt nehéz jó vagy kiváló minőségi mutatóval rendelkező hirdetést írni, hogy felülmúljunk mindenkit. Azonban a Google mostanra sokkal könnyebbé tette a hirdetők számára a jó (vagy legalábbis nem rossz) hirdetések írását.

Ez nagyszerű a felhasználók és a kezdő hirdetők számára, ám mindenki számára magasabbra teszi a lécet, ha valóban nagyszerű, magas minőségi mutatóval rendelkező hirdetést akarunk írni. 

Tehát a minőségi mutató továbbra is számít, csak ez már nem egy jollyjoker, mint régen.

A minőségi mutató javítása

Sajnos a Google nem határozza meg pontosan, hogy mit is kell tennünk a minőségi mutató javítása érdekében.

Az biztos, hogy a minőségi mutató továbbra is fontos tényező, és a javítására alkalmazott taktika továbbra is pozitív eredményeket hoz. De a marketinges szakemberek manapság jobban fókuszálnak a PPC-stratégiára, mint a taktikára. A minőségi mutató javítása 10%-kal is javíthatja a PPC-s eredményeket. Ám a PPC-stratégia fejlesztése akár megtízszerezheti az eredményeket!

A minőségi mutató mindig is a kampányok ellenőrző jelzésének számított. Ez azt jelenti, hogy igen, ez a mutató befolyásolja a kampány teljesítményét, de itt nem ér véget a dolog. Az alacsony minőségi mutatójú kulcsszavak továbbra is jól teljesíthetnek, sőt néha még jobban is, mint a magasabb minőségi mutatójú kulcsszavak. A konkurenciát célzó kulcsszavak minőségi mutatója is mindig alacsony lesz, de ettől még továbbra is jól konvertálhatnak.

Úgy gondoljuk, hogy kiemelten fontos, hogy a hirdetésszövegek és a célzott kulcsszavak egyezést mutassanak, illetve hogy a céloldal gyorsan betöltődjön. Ha ezeket a dolgokat biztosítjuk, akkor ezzel sokkal lényegesebb erőfeszítést tettünk a siker felé, mintha megpróbáltuk volna a minőségi mutatót 5-ről 7-re feltornázni.

A Google minőségi mutató el fog tűnni?

Csak ismételni tudjuk: NEM! Ahogy a cikkben is írtuk, a minőségi mutató létezése és matematikája változatlan és még mindig lényeges tényező a Google keresési kampányok esetében.

Tehát a Google Ads minőségi mutató továbbra is releváns?

Cikkünkben bemutattuk a két, ellentétes irányzat érvelését, így most teljesen rád lesz bízva, hogy összpontosítani fogsz-e a minőségi mutatóra vagy sem. Ha küzdesz, mert a hirdetéseid nehezen jelennek meg a SERP-ben, akkor a minőségi mutató javítása segíthet rajtad. Viszont ha elégedett vagy a hirdetési fiókod teljesítményével, akkor lehet, hogy érdemes úgy hagyni a minőségi mutatókat, ahogy vannak.

Azonban, ahogy a nemrégiben megrendezett Google Marketing Live 2023 eseményen látható volt, a keresési hirdetési terület gyorsan változik. Manapság a hirdetők a normál keresési kampányokon túl számos módon népszerűsíthetik vállalkozásukat a Google-ön. A hirdetési fiók egyedi céljaitól is függ, hogy mennyire kell a Google minőségi mutatóira támaszkodni, de a siker elérése érdekében érdemes kipróbálni további hirdetési stratégiákat is, mint például a mesterséges intelligencia által vezérelt hirdetések alkalmazása a Google Ads fiókban.

Amennyiben bővebben szeretnél olvasni a Google súgójában a témáról itt teheted meg: https://support.google.com/google-ads/answer/6167118?hl=hu

Amennyiben tetszett a cikkünk kérlek kövessetek minket a Facebook (https://www.facebook.com/hirdetespartner.hu) és Instagram (https://www.instagram.com/hirdetespartner/) oldalainkon. Osszátok meg, vegyétek-vigyétek hírét, hogy további ilyen (szerintünk) értéket adó cikk juthasson el hozzád, és a hozzád hasonló vállalkozókhoz is. #koszi #hajraelore

Főbb csomagjaink

Kereső csomag

30.000 Ft havonta | nettó
  • Google Kereső-Szöveges Hirdetések Kezelése

Komplex csomag

40.000 Ft havonta | nettó
  • Kereső | Képes | Remarketing Hirdetések
NÉPSZERŰ

WebShop csomag

50.000 Ft havonta | nettó
  • Teljes WebShop Hirdetési Csomag + Google Shopping