Mi az a Domain Authority Score és miért fontos a SEO-ban?

A Domain Authority Score egy olyan mutatószám, amely lehetővé teszi a keresőoptimalizálást végzőknek, hogy meghatározzák egy weboldal rangsorolási potenciálját (v. rangsorbeli helyét). Például a linképítők is mindig megmondják, hogy milyen Domain Authority Score-ral rendelkező weboldalakkal dolgoznak. Tehát a domain erőssége fontos tényező a SEO-ban, amit szerencsére lehet fejleszteni, növelni. Ebben a cikkben bemutatjuk a Domain Authority fogalmát, a kiszámításának módját, és hogy hogyan fejlesztheted a weboldaladhoz tartozó Domain Authority értéket.

Mi az a Domain Authority?

Tágabb értelemben a Domain Authority-t úgy definiálhatjuk, hogy egy weboldal relevanciája egy adott iparágban vagy témakörben. A keresőoptimalizálás során a Domain Authority egy webhely SEO-s erősségének és rangsorolási potenciáljának (v. rangsorbeli helyének) mérésére szolgál. A szakemberek a Domain Authority-t relatív mérőszámként használják annak előrejelzésére, hogy egy domain milyen valószínűséggel fog jó helyen szerepelni az internetes keresők találati eredményoldalain (SERP): a magasabb Domain Authority azt jelenti, hogy a weboldalnak nagyobb esélye van az organikus találatok között rangsorolni.

Alternatív mérőszámok a Domain Authority értékeléséhez

A Domain Authority mérésére a népszerű SEO-s eszközöket kifejlesztő cégek kidolgozták a saját mérőszámaikat. Bár a pontozás kritériumok cégenként változnak, ezek a mérőszámok nagyjából ugyanazt mérik – egy webhely SEO-s erősségét.

Íme néhány ismert mérőszám:

1. A Domain Authority (DA) egy pontszám, amelyet a Moz nevű cég fejlesztett ki, hogy megbecsülje, mekkora esélye van egy webhelynek a találati eredményoldalakon (SERP) való rangsorolásra. Több tucat tényezőt vesznek alapul, beleértve a külső hivatkozások minőségét és mennyiségét. A Moz Domain Authority értéke 1 és 100 között van: minél magasabb a pontszám, annál könnyebben rangsorolhat a weboldal.

A mérőszámot egy gépi algoritmus számítja ki annak alapján, hogy más webhelyekhez képest a vizsgált weboldal milyen gyakran jelenik meg a felhasználói kereséseknél a találati eredményoldalakon (SERP). Így a DA egy összehasonlító, nem pedig abszolút mérőszám, amit egy adott versenykörnyezet kontextusában kell értelmezni.

Moz Domain authority

2. Az Ahrefs féle Domain Rating (DR) egy olyan pontszám, amely egy 100 pontos logaritmikus skála alapján hasonlítja össze a saját weboldal linkprofiljának erősségét az adatbázisukban lévő más weboldalak linkprofiljainak erősségével. A DR kiszámításához az eszköz figyelembe veszi az összes külső hivatkozás mennyiségét és minőségét, valamint az egyedi domain-ek számát, amik a vizsgált weboldalra hivatkoznak.
Fontos megjegyezni, hogy ha nem is veszítünk el egy külső hivatkozást sem, attól még egy oldal DR értéke csökkenhet, mert más webhelyek szerezhetnek újabb, hitelesebb linkeket.

A mérőszámot egy gépi algoritmus számítja ki annak alapján, hogy más webhelyekhez képest a vizsgált weboldal milyen gyakran jelenik meg a felhasználói kereséseknél a találati eredményoldalakon (SERP). Így a DR egy összehasonlító, nem pedig abszolút mérőszám, amit egy adott versenykörnyezet kontextusában kell értelmezni.

ahrefs DR

3. Az Authority Score egy mérőszám, amelyet a Semrush fejlesztett ki egy domain erősségének mérésére. A skála 0-tól 100-ig terjed (a magasabb pontszám erősebb domaint jelez), és számos tényezőt figyelembe vesz, beleértve a linkprofil erősségét (a külső hivatkozások minősége és mennyisége), a becsült havi átlagos organikus forgalmat és a spam tényezőket (a rossz, spam-szerű linkek jeleit).

Amint látható, a Domain Authority mérőszámok mind relatív pontszámok. A keresőoptimalizálók ilyen mérőszámokat használnak egy weboldal erejének becslésére, a különböző honlapok összehasonlítására és a SEO fejlesztések megtervezésére. Egy kutatás azt mutatta ki, hogy a Domain Authority hozzávetőlegesen korrelál a keresési rangsorokkal: a magasabb pontszámmal rendelkező webhelyek általában több kulcsszóra jelennek meg.

Melyek a legfőbb tényezők a Domain Authority megállapításánál?

A Domain Authority értéke több tucat tényezőn alapul, amelyek főleg a következő kategóriákba sorolhatók – külső hivatkozások, tartalom, illetve weboldal-minőség. Egyes tényezőket figyelembe kell venni, másokat figyelmen kívül lehet hagyni – ez az adott eszköztől és a pontszám kiszámításához használt módszertől függ. Most vessünk egy pillantást néhány ismert tényezőre, amik befolyásolják a Domain Authority értékét, illetve hogy megértsük, miért is fontosak ezek a tényezők.

1. Külső hivatkozások
A külső hivatkozások évtizedek óta meghatározó rangsorolási tényező – nem csak a Google, hanem más keresőmotorok számára is. Amikor a Domain Authority-ről beszélünk, először is azt szeretnénk tudni, hogy mennyi hasznunk származik abból, ha egy külső linket kapunk egy másik domainről. Minél több külső hivatkozás mutat egy webhelyre, annál feltűnőbb a keresőmotorok számára. Azonban nem minden link egyenlő. A Google PageRank eszköze korábban nyilvánosan elérhető volt (most már nem), így publikus volt egy weboldal ereje a külső hivatkozások szempontjából. Manapság azonban a legtöbb link-ellenőrző eszköz a saját becslésével számol. Általában a következő kritériumok szerint értékelik egy weboldal linkprofiljának minőségét:

  • Hány egyedi domain hivatkozik a webhelyre?
  • Mennyi a dofollow és a nofollow linkek aránya?
  • Milyen típusú hivatkozások vannak (szöveg, kép stb.)?
  • A linkek spam jellegűek-e (pl. túl sok link jön ugyanarról az IP-ről; vagy a linkek linkgyűjtő oldalakról vagy privát bloghálózatokról származnak)?
  • Megfelelő mértékben különbözőek a linkek horgonyszövegei?

2. Tartalom
A minőségi tartalom a Domain Authority fejlesztésének szerves része. A tartalomnak eredetinek, relevánsnak és vonzónak kell lennie, illetve értéket kell nyújtania a látogatók számára.

Egy jó tartalom:

  • Teljeskörűen részletes és megfelel az adott aloldal céljának.
  • Eredeti, jól megírt és ellenőrzött.
  • Optimalizálva van, és elsősorban az emberek számára íródott, nem a feltérképező robotok számára.
  • Tartalmaz eredeti meglátásokat és látványelemeket.
  • Aktuális és csak ellenőrzött tényeket tartalmaz megbízható forrásokból származó idézetekkel (a más oldalakra történő hivatkozások segíthetnek az oldal megbízhatóságának kialakításában).
  • Mélyrehatóan lefedi az adott témát és ezzel kielégíti az olvasó szándékát.

3. A weboldal hitelessége, megbízhatósága
Számos jel utal arra, ha egy webhely megbízható és elismert. A Quality Raters’ Guidelines irányelvei rávilágítanak arra, hogy a Google hogyan becsüli meg egy webhely minőségét. Többek között a következő mutatók kulcsfontosságúak egy webhely hitelességének szempontjából:

  • A weboldal jól strukturált, vannak navigációt segítő linkek, illetve a főoldal informatív.
  • A weboldal információkat nyújt az oldal készítőiről, szerkesztőiről, a cégről, stb. (pl. vannak szerzői profilok, vannak linkek a közösségi média fiókokhoz, van Rólunk oldal).
  • A weboldal lehetőséget ad visszajelzés küldésére (kapcsolatfelvételi űrlapok, ügyfélszolgálati információk).
  • A Quality Raters’ Guidelines irányelvei külön érintik az ún. YMYL témákat (pl. egészséggel, pénzüggyel, joggal kapcsolatos témák). Az ilyen jellegű oldalakat szigorúbb ellenőrzésnek vetik alá, így a honlapoknak erősebb hitelességi jelzéseket kell felmutatniuk.

4. Weboldal életkora
A régebb óta létező webhelyek általában magasabb Domain Authority értékkel rendelkeznek. Egy régi webhelyre több külső hivatkozás mutat és több tartalom található rajta, így egy ilyen domain könnyebben tud tekintélyt és bizalmat felmutatni. Ugyanakkor ha korábban megbüntették az oldalt és/vagy többször cserélt tulajdonost, akik jelentős mértékben megváltoztatták a tartalmát, akkor a Domain Authority érték is lehet alacsony. Éppen ezért, ha úgy döntesz, hogy megveszel egy alvó domaint, vagy ha egy ismeretlen oldallal szeretnél linkcserés együttműködést kialakítani, akkor jó, ha tisztában vagy azzal, hogy mi is történt az adott weboldalon az elmúlt évek során. A témában John Mueller (a Google egyik szakértője) kifejtette, hogy egy domain korábbi rossz múltja még akkor is befolyásolhatja a rangsorolást, ha később a tulajdonos semmi rosszat nem tesz a webhelyen.

5. Organikus forgalom
Az organikus forgalom szintén lényeges szempont. Amikor marketingkampányt tervezünk vagy egy új kulcsszót választunk a keresőoptimalizáláshoz, tudni szeretnénk, hogy ez mekkora forgalmat hoz számunkra. Emiatt a legtöbb Domain Authority értéket mérő eszköz beépített forgalom-becslő funkcióval rendelkezik, aminek segítségével látható, ha a webhelyre élő, organikus forgalom érkezik.

6. Közösségi média aktivitások
Bár a felhasználói viselkedés nem közvetlen rangsorolási tényező (legalábbis soha nem nevezték így), az igaz, hogy minél nagyobb a felhasználói elköteleződés, annál jobb a weboldal és a domain egésze számára. És egy megfelelő mennyiségű interakciót és megosztást kapó webhely minden bizonnyal jól látható lesz a találati eredményoldalakon (SERP). Tehát a közösségi tényezők további jelei annak, ha egy domain kellően erős, hiteles.

Néhány tipp a Domain Authority fejlesztéséhez

A Domain Authority felépítése hosszú távú stratégiát kíván – hónapokba, sőt évekbe is telhet a magas pontszám elérése. Amit tehetsz, hogy alkalmazod a lenti tanácsokat és kitartó leszel – emlékezz, hogy az elején mindenki a nulláról kezdte.

1. Készíts minőségi tartalmakat
A minőségi tartalmak rendszeres közzététele az egyik legfontosabb lépés egy weboldal erejének javításához. A jól megírt, releváns és hasznos tartalom elősegítheti, hogy a weboldalad előrébb kerüljön a Google kereső találati eredményei között. Először is, egy tartalomnak mindenekelőtt az emberekhez kell szólnia. Keress felkapott témákat; fedezd fel, hogy miről beszélgetnek a potenciális vagy a már meglévő ügyfeleid; illetve figyeld a versenytársaid, hogy ők milyen izgalmas tartalomötletekkel állnak elő. Ezután győződj meg arról, hogy a létrehozott, kész szöveg hibamentes és megfelelő hangnemben van megírva. Végül, de nem utolsósorban, legyen a tartalmad jól strukturált, olvasható és keresőoptimalizált.

2. Optimalizáld a weboldalad a keresőrobotok részére is
A jó tartalom csak akkor kerülhet rangsorolásra, ha van egy egészségesen optimalizált webhelyed. Ezért szükség van az erős technikai SEO-ra is. A weboldalad keresőrobotok részére történő optimalizálásával javíthatod a weboldalad láthatóságát és erejét. Egy technikai SEO audit elvégzésével megbizonyosodhatsz arról, hogy a honlap oldalai a robotok számára is feltérképezhetőek és indexelhetőek; megtalálhatod a hibás URL-eket, az átirányításokat és a duplikációkat; ellenőrizheted a képek alt text szövegeit; illetve fényt deríthetsz az egyéb technikai SEO problémákra, amik korlátozzák a weboldalad teljesítményét. Emellett fontos kiemelni, hogy a weboldalakat elsősorban mobileszközökre kell optimalizálni, mivel egyre többen keresik fel a honlapokat mobil eszközökről.

3. Építsd fel a weboldalad megfelelő struktúráját
A webhelyen való navigáció és a weboldal használhatósága ugyanolyan fontosak a Domain Authority számára, mint az általános optimalizálás. Tehát ügyelj a honlapod megfelelő felépítésére és a belső linkekre. Ennek segítségével a keresőrobotok megtalálják és rangsorolják a webhelyed legfontosabb oldalait. 

4. Szerezz hivatkozásokat hiteles oldalakról
A hiteles, megbízható weboldalakról származó hivatkozások növelhetik a Domain Authority értékét. Próbálj minél több hivatkozást szerezni ilyen webhelyekről. A népszerű szakmai oldalak vagy a helyi média oldalai jó hivatkozási források lehetnek.

5. Mérd a weboldalad teljesítményét
Figyelj a webhelyed teljesítményére, hogy időben észrevedd azokat a problémákat, amelyek befolyásolhatják a weboldalad rangsorolását. Tarts szemmel a webhely oldalsebességét, a hibás hivatkozásokat és egyéb technikai problémákat.

6. Figyelj a versenytársaidra
A versenytársak tevékenységének figyelése nemcsak szükségszerűség, hanem a friss ötletek forrása is. Ha még nem elemezted a versenytársaidat, itt az ideje, hogy megtedd: fedezd fel a tartalmi hiányosságokat, és találj olyan weboldalakat, ahonnan az oldaladra mutató linkeket kaphatsz.

7. Használd ki a közösségi médiában rejlő lehetőségeket
A közösségi média nagyszerű lehetőséget jelent a linképítésre, a webhely láthatóságának növelésére és a potenciális ügyfelekkel való kapcsolat kiépítésére. Rendszeresen tégy közzé tartalmakat, oszd meg a vállalkozásoddal kapcsolatos híreket és folytass párbeszédet a célközönségeddel.

Záró gondolat

A Domain Authority önmagában nem lehet célkitűzés, mivel ez egy relatív mérőszám, amely csak a keresőoptimalizálás és a marketing területére fókuszál. Többféle eszköz áll a rendelkezésedre, hogy megfigyelhesd, hogyan javul (vagy romlik) a weboldalad Domain Authority értéke – ezáltal tudni fogod, hogy a SEO stratégiád működik-e. (ha nem működik a SEO stratégiád, keress meg minket :P)

Amennyiben tetszett a cikkünk kérlek kövessetek minket a Facebook (https://www.facebook.com/hirdetespartner.hu) és Instagram (https://www.instagram.com/hirdetespartner/) oldalainkon. Osszátok meg, vegyétek-vigyétek hírét, hogy további ilyen (szerintünk) értéket adó cikk juthasson el hozzád, és a hozzád hasonló vállalkozókhoz is. #koszi #hajraelore

Főbb csomagjaink

Kereső csomag

20.000 Ft havonta | nettó
  • Google Kereső-Szöveges Hirdetések Kezelése

Komplex csomag

30.000 Ft havonta | nettó
  • Kereső | Képes | Remarketing Hirdetések
NÉPSZERŰ

WebShop csomag

40.000 Ft havonta | nettó
  • Teljes WebShop Hirdetési Csomag + Google Shopping
Menü bezárása